Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Skripta z předmětu Objektově orientované programování

«»
Přípona
.doc
Typ
skripta
Stažené
0 x
Velikost
3,8 MB
Jazyk
český
ID projektu
11934
Poslední úprava
23.04.2018
Zobrazeno
1 159 x
Autor:
royal.cut
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
V OOP se na rozdíl od klasického pojetí operuje pouze s objekty, které popisují jak datovou, tak i procesní stránku modelované problematiky. Objekt je určitá jednotka, která modeluje nějakou část reálného světa a z funkčního pohledu víc odpovídá malému kompaktnímu programu, než jedné proměnné příslušného datového typu, i když z programátorského pohledu takovou proměnnou je. Objektový systém je potom souborem takových vzájemně integrujících malých programových celků. Datová povaha objektu je dána tím, že objekty se skládají z příslušných vnitřních dat - složek (atributů), což jsou v rozumném případě opět jiné objekty. Funkční povaha každého objektu je dána tím, že každý objekt má jakoby okolo svých vnitřních dat obal či zeď, která je tvořena množinou samostatných částí kódu, jenž jsou nazývány metodami. Metody slouží k tomu, aby popisovaly, co daný objekt dokáže udělat se svými složkami. Se složkami (atributy) daného objektu lze manipulovat (číst, nastavovat, měnit) pouze pomocí kódu nějaké metody tohoto objektu. Každý objekt dovoluje provádět jen ty operace, které povoluje jeho množina metod. Proto se hovoří o zapouzdření dat uvnitř objektů. Množina povolených operací s objektem se nazývá protokol objektu, což je také z hlediska vnějšího systému jeho jediný a plně postačující popis (charakteristika). Popis vnitřní struktury objektu (data) je vzhledem ke svému zapouzdření a závislosti na metodách z hlediska vnějšího systému nedůležitý.

V objektovém modelu výpočtu se pracuje pouze se dvěma možnými operacemi s objekty. První z nich je pojmenování nějakého objektu (přiřazení k proměnné). Druhou je tzv. poslání zprávy. Zpráva představuje žádost o provedení operace - metody nějakého objektu. Součásti zprávy mohou být parametry zprávy, což jsou vlastně data - objekty, které představují dopředný datový tok (ve směru šíření zprávy) směrem k objektu přijímajícímu danou zprávu.

Klíčová slova:

programování

třída

objekt

skládání objektů

návrhové vzory

balíčky

dědičnost

polymorfismus



Obsah:
  • 1 Základní pojmy
    1.1 Úvod do tříd a objektů
    1.2 Vývojové prostředí
    1.3 Jednotný modelovací jazyk (Unified Modeling Language)
    1.3.1 Diagram případů užití
    1.3.2 Diagram tříd
    1.3.3 Interakční diagramy
    1.3.4 Stavový diagram
    1.3.5 Diagram aktivit
    1.3.6 Fyzické diagramy
    2. Třída
    2.1 Třída & instance (objekt)
    2.2 Zprávy a metody - mechanismus posílání zpráv
    2.3 Primitivní a objektové (referenční) datové typy
    2.4 Metody třídy
    3. Třídy a objekty - detailnější pohled
    3.1 Klíčové slovo (pseudoproměnná) this
    3.2 Klíčové slovo final a jeho použití
    3.3 Statické atributy, statické metody - třídní atributy (proměnné), třídní metody
    3.4 Metoda main
    4 Skládání objektů - kompozice & agregace. Přetěžované konstruktory
    4.1 Sémantika agregace
    4.2 Sémantika kompozice
    4.3 Deklarace tříd s přetíženými konstruktory
    5. Návrhové vzory (Design Patterns)
    5.1 Přepravka
    5.2 Singleton - jedináček
    6 Balíčky, zapouzdření, samostatná aplikace JAR soubory
    6.1 Balíčky a příkaz import
    6.2 Samostatná aplikace - JAR soubory
    7 Dědičnost. Vztahy mezi nadtřídou a podtřídami. Konstruktory v podtřídách. Třída Object
    7.1 Ukrývání informací v hierarchii tříd
    7.2 Překrývání (zastiňování) metod - další specializace metod.
    7.3 Třída Object hierarchie tříd v javovských balíčcích, abstraktní třídy a metody
    8 Polymorfismus. Abstraktní třídy a metody. Rozhraní tvorba a použití
    8.1 Abstraktní třída a abstraktní metody.
    8.2 Rozhraní - tvorba, použití
    9 Využití polí pro ukládání objektů. Realizace zásobníku a fronty s využitím polí
    10 Návrhové vzory - pokračování
    10.1 Jednoduchá tovární metoda - Simple Factory Method
    10.2 Návrhový vzor State (stav)
    10.3 Návrhový vzor Proxy
    10.4 Návrhový vzor Command
    Příklady k samostatnému zpracování a odeslání emailem ke kontrole.