Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Skripta - Řízení výuky

«»
Přípona
.docx
Typ
skripta
Stažené
4 x
Velikost
0,7 MB
Jazyk
český
ID projektu
9835
Poslední úprava
06.03.2017
Zobrazeno
974 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1 Co obecná didaktika je a o jaké didaktice pojednává tento studijní text

Cíle
Po prostudování této kapitoly byste měli být schopni:
• charakterizovat obecnou didaktiku jako vědeckou disciplínu,
• definovat vztah obecné didaktiky k oborovým didaktikám,
• popsat metody didaktických výzkumů,
• definovat základní pojmy vybraných didaktických teorií,
• uvědomit si svůj přístup k výuce tak, jak ji realizujete nebo byste chtěli realizovat.

Průvodce studiem
V současné době si mnozí přemýšliví učitelé kladou otázku po smyslu své pedagogické práce. Ze všech stran na ně útočí nové názory někdy velmi sugestivně prezentované, které místo jistoty a přesvědčení o tom, že svoji práci dělají dobře, přinášejí spíše nejistoty a pochybnosti. Kladou si otázku: „Jak je to tedy správně? To, co jsem dlouhá léta ve škole se žáky dělal v dobré víře, že dělám pro ně to nejlepší, mohu dnes zahodit?“
Odpovědˇna tuto otázku není jednoduchá. V pedagogické teorii existuje celá řada koncepcí a názorů na to, jak by vyučování na školách mělo či mohlo vypadat. V praxi je vlastně každý učitel nositelem své vlastní koncepce - říkáme, že má svoje pojetí výuky, které vychází z jeho zkušeností i teoretických znalostí.
V této kapitole vám představíme několik základních didaktických koncepcí. Jejich stručná charakteristika vám usnadní pojmenování koncepce, kterou vyznáváte sami. Nejdříve se ale pokusíme charakterizovat didaktiku jako jednu z pedagogických disciplín.

Klíčová slova:

didaktika

řízený proces

řízení výuky

učební úkoly

kázeň

humor

kompetence učitele



Obsah:
  • Na úvod 2
    1 Co obecná didaktika je a o jaké didaktice pojednává tento studijní text 4
    1.1 Co obecná didaktika je a čím se zabývá 4
    1.2 Spiritualistické teorie 6
    1.3 Personalistické teorie 6
    1.4 Kognitivně psychologické teorie 7
    1.5 Technologické koncepce 8
    1.6 Sociokognivní teorie 9
    1.7 Sociální teorie 9
    1.8 Akademické teorie 9
    2 Výuka jako řízený proces 10
    2.1 Rozhodování o tom, co má být uděláno 11
    2.2 Struktura výukových cílu a učebních úloh 32
    2.3 Taxonomie učebních úloh a jejich funkce ve výuce 43
    2.4 Organizační formy výuky 48
    2.5 Metody výuky a jejich výběr 56
    2.6 Druhy a formy učitelovy přípravy na výuku 70
    3 Řízení a kontrola výuky 74
    3.1 Diagnostika v průběhu výuky 74
    3.2 Diagnostika vědomostí a dovedností žáků 76
    3.3 Didaktické zásady 109
    3.4 Interakce a komunikace ve výuce 112
    3.5 Řeč ve výuce 116
    3.6 Práce učitele s výukovými cíli 118
    3.7 Práce učitele a žáků s učebními úlohami v průběhu výuky 120
    3.8 Práce učitele a žáků s učebními pomůckami 123
    3.9 Výpočetní technika ve výuce 126
    3.10 Odborná literatura ve výuce 127
    3.11 Motivace a zájem žáků 128
    3.12 Kázeň a řád ve výuce, výchova ve výuce 133
    3.13 Pozornost ve výuce 137
    3.14 Humor ve výuce 139
    4 Styl práce učitele 142
    4.1 Kompetence učitele 147
    4.2 Sebereflexe a sebezdokonalování v pedagogické činnosti učitele. 149
    Na závěr 152