Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Psychologie pro učitele

«»
Přípona
.doc
Typ
skripta
Stažené
3 x
Velikost
0,6 MB
Jazyk
český
ID projektu
5398
Poslední úprava
23.03.2015
Zobrazeno
1 329 x
Autor:
techplanet
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Místo psychologie v obecném systému věd,
psychologie jako věda o člověku, psychologické vědní disciplíny - jejich klasifikace, předmět. Psychologie a její místo v životě člověka, užití psychologie zejména ve výchovné praxi. Psychologická příprava učitelů.
přednáška Stránská
- od 2. pol. 19. stol. skutečná věda
- pojmy jako vědomí (nevědomí), prožívání, chování x behavioristé
- dnes se za základ zkoumání bere celá osobnost

PSYCHOLOGIE
- patří k vědám o člověku a zkoumá jeho činnosti, vývoj v prostředí z hlediska utváření psychiky
- 1879 - oddělila se od filozofie
- založena psychologická laboratoř (Wilhelm Wundt - zakladatel laboratoře)
- užití psychologie se rozšířilo
- největší rozmach po 2. světové válce - rozvoj výzkumných metod
- rozčlenila se na odvětví: více než 50 odvětví

» Klasifikace psychologických vědných disciplín
- kritérium: podle míry obecnosti:
vztah k urč. odvětvím
podle výsledků výzkumu při řešení praxe → členění na:
1. základní věd.psychologické disciplíny (teoretické)
2. speciální
3. aplikované

1. základní
- zabývají se psychickými jevy ze základních hledisek
- vytváří systém psychologických poznatků
- ostatní obory z ní čerpají
- obecná psychologie
psychologie genetická
psychopatologie
psychologie osobnosti
sociální psychologie
metodologie
experimentální psychologie
srovnávací psychologie
dějiny psychologie


Klíčová slova:

psychologie

klasifikace

rozhovor

anamnéza

psychické jevy

vnímání



Obsah:
  • 1. Místo psychologie v obecném systému věd,
    2. Základní metody v psychologii
    3. Základní pojmy psychologie -
    4. Činnost, základní druhy lidské činnosti /hra, učení, práce/.
    5. Náročné životní situace,
    6. Osobnost
    7. Pojem a podstata psychického vývoje;
    8. Charakteristika jednotlivých vývojových období člověka
    9. Učení
    10. Zákony učení
    11. Osvojování vědomostí, dovedností a návyků
    12. Činitelé ovlivňující efektivnost a výsledky vyučovacího procesu
    13. Tvořivost /kreativita/ a její rozvíjení ve vyučování.
    14. Psychologické základy didaktických zásad - zásada názornosti, aktivity,
    15. Neprospěch učebních výkonů žáků
    16. Psychologické aspekty zkoušení, hodnocení a klasifikace učebních výkonů žáků
    17. Osobnost učitele
    18. Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření
    19. Psychologické aspekty výchovy a jejích jednotlivých prostředků;
    20. Psychologický rozbor výchovných obtíží /např. lhaní, podvody,
    21. Duševní zdraví a duševní poruchy
    22. Člověk a společnost.
    23. Sociální skupiny, jejich druhy a formativní působení.
    24. Sociální styk
    25. Sociální postoje - charakteristika, utváření, změny a pedagogické aspekty sociálních postojů.