Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Obecná pedagogika I.

«»
Přípona
.pdf
Typ
skripta
Stažené
7 x
Velikost
1,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
10094
Poslední úprava
10.04.2017
Zobrazeno
991 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Studijní materiál je spolu s druhým dílem Obecná pedagogika II. koncipován na jeden semestr studia.

Publikace je sestavena do jednotlivých kapitol: faktory rozvoje lidského jedince, výchova jako předmět pedagogické vědy, základní pedagogické pojmy a jejich vzájemné vztahy, cíle a obsah výchovy, výchovný proces a jeho etapy, výchovné zásady.

Důležité je nejprve naučit se s textem pracovat. Jedná se totiž o distanční studijní oporu pro samostatné studium. Proto jsou v úvodu každé kapitoly stanoveny cíle, které si má student osvojit. Text je doplněný průvodcem studia, který simuluje roli učitele. V textu jsou používány ikony a marginálie, které usnadňují orientaci v textu. Vysvětlivky k ikonám naleznete na dalších stránkách. Součástí textu jsou rovněž úkoly, které se snažte splnit zodpovědně. Úkoly podněcují k diskusi, ptají se na vaši osobní zkušenost, rozvíjejí vaše pedagogické znalosti apod. Některé úkoly jsou tzv. korespondenční, to znamená, že vyžadují vaše písemné zpracování a odeslání vyučujícímu, který vám úkol zhodnotí. Jestliže je úkol označen klíčem, můžete si správnost řešení zkontrolovat v klíči v závěru studijního textu. V závěru také naleznete shrnutí dané kapitoly a kontrolní otázky a úkoly, na které byste měli znát již odpovědi. Dále si svoji paměť můžete ověřit v pojmech k zapamatování a znalosti dále rozšiřovat díky seznamu literatury. Na každou kapitolu doporučujeme 4-5 hodin důkladného studia.

Klíčová slova:

lidský jedinec

prostředí

výchova

vzdělávání

vyučování

výchovný proces



Obsah:
  • Úvod -4-
    Vysvětlivky k ikonám -5-
    1 Faktory rozvoje lidského jedince -8-
    1.1 Biologické faktory -9-
    1.1.1 Genetické faktory (dědičné) -10-
    1.1.2 Vrozené faktory z jiných než genetických příčin -11-
    1.1.3 Biologické faktory získané po narození (postnatálně získané) -11-
    1.2 Prostředí -12-
    1.2.1 Nezáměrné působení prostředí -13-
    1.2.2 Kategorizace prostředí -13-
    1.2.3 Školní prostředí -14-
    1.3 Výchova -15-
    2 Výchova jako předmět pedagogické vědy. Výchova a sebevýchova. -18-
    2.1 Definice výchovy -19-
    2.2 Různá pojetí výchovy -20-
    2.3 Atributy výchovy -21-
    2.4 Individuální a sociální funkce výchovy -22-
    2.5 Vnitřní a vnější podmínky výchovy -23-
    2.6 Výchova a sebevýchova -24-
    2.6.1 Pojetí sebevýchovy -24-
    2.6.2 Sebedeterminace -25-
    2.6.3 Sebeuvědomování -25-
    2.6.4 Sebepoznání -26-
    2.6.5 Sebekoncepce -26-
    2.6.6 Sebekritika -26-
    3 Základní pedagogické pojmy a jejich vzájemné vztahy -29-
    3.1 Vzdělávání -30-
    3.2 Vzdělání -32-
    3.2.1 Vlastnosti vzdělání -33-
    3.2.2 Atributy vzdělání -33-
    3.2.3 Funkce vzdělání -34-
    3.3 Vyučování -34-
    3.3.1 Výuka -35-
    3.4 Učení -35-
    3.4.1 Vnitřní a vnější činitelé učení -36-
    4 Cíle a obsah výchovy -39-
    4.1 Cíl výchovy -39-
    4.2 Znaky dobrých cílů -41-
    4.3 Funkce cílů výchovy -42-
    4.4 Třídění a klasifikace výchovných cílů -42-
    4.4.1 Individuální a sociální cíle -43-
    4.4.2 Obecné a specifické cíle -43-
    4.4.3 Materiální (někdy informativní) a formální (někdy formativní) cíle -43-
    4.4.4 Adaptační a anticipační cíle -44-
    4.4.5 Teoretické a praktické cíle -44-
    4.4.6 Autonomní a heteronomní cíle -44-
    4.5 Struktura cílů výchovy -45-
    4.5.1 Pyramida cílů výchovy -45-
    4.6 Názory na současné cíle výchovy -45-
    4.7 Konkretizace výchovných cílů -46-
    5 Výchovný proces a jeho etapy -49-
    5.1 Etapy výchovného procesu -51-
    6 Výchovné zásady -56-
    6.1 Přehled výchovných zásad -57-
    Závěr -65-