Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha

«»
Přípona
.pdf
Typ
skripta
Stažené
0 x
Velikost
5,4 MB
Jazyk
český
ID projektu
4632
Poslední úprava
24.11.2014
Zobrazeno
1 325 x
Autor:
northfinder
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice vznikl na základě usnesení vlády České republiky č. 277 ze dne 7. dubna 1999, která v něm - v návaznosti na programové prohlášení z července 1998 - schválila hlavní cíle vzdělávací politiky. Přijaté cíle se staly východiskem „Koncepce vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v České republice“ zveřejněné Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy dne 13. května 1999. Ministerstvo se touto koncepcí přihlásilo k zásadě, že rozvoj školství a všech dalších vzdělávacích institucí a aktivit, podílejících se na utváření národní vzdělanosti, se má v budoucnosti vyvozovat z obecně přijatého rámce vzdělávací politiky a jasně vymezených střednědobých a dlouhodobých záměrů, které mají být veřejně vyhlášeny v podobě závazného vládního dokumentu, tzv. „Bílé knihy“ - jak jsou obdobné texty strategického charakteru v některých zemích označovány. Česká Bílá kniha je pojata jako systémový projekt, formulující myšlenková východiska, obecné záměry a rozvojové programy, které mají být směrodatné pro vývoj vzdělávací soustavy ve střednědobém horizontu. Má se stát závazným základem, z něhož budou vycházet konkrétní realizační plány rezortu, s přesahem do širší sféry vzdělávání, jak je předpokládají zákony o školství a vládní strategické plánování sociálně ekonomického rozvoje. Zároveň je však česká Bílá kniha otevřeným dokumentem, který by měl být v pravidelných intervalech kriticky zkoumán a v souladu se změnami společenské situace revidován a obnovován.

Klíčová slova:

vzdělávání

základní

střední

terciární vzdělání

rekvalifikace

strategie

prameny



Obsah:
  • Úvod 5
    I. VÝchodiska a předpoklady rozvoje vzdělávací soustavy
    1. Obecné cíle vzdělávání a výchovy 13
    2. Proměny společnosti a principy vzdělávací politiky 15
    3. Řízení a financování vzdělávací soustavy v nových podmínkách 20
    4. Prognóza kvantitativního vývoje vzdělávací soustavy 25
    5. Evropská a mezinárodní spolupráce ve vzdělávání 30
    II. Předškolní, základní a střední vzdělávání
    A. společné otázky 37
    1. Změna cílů a obsahů vzdělávání 37
    2. Zvyšování kvality vzdělávání 39
    3. Vnitřní proměna školy 41
    4. Pedagogičtí pracovníci jako nositelé změn 43
    B. specifické problémy stupňů a oblastí vzdělávání 45
    5. Předškolní vzdělávání 45
    6. Základní vzdělávání 47
    7. Střední všeobecné a střední odborné vzdělávání 51
    8. Zájmové vzdělávání a využívání volného času 54
    9. Vzdělávání nadaných jedinců 56
    10. Vzdělávání zdravotně a sociálně znevýhodněných 57
    III. Terciární vzdělávání
    A. společné otázky 63
    1. Utváření terciárního sektoru vzdělávání 63
    2. Cíle a struktura terciárního vzdělávání 64
    3. Kvantitativní prognóza účasti na terciárním vzdělávání 65
    4. Přístup ke vzdělávání a péče o studenty 66
    5. Prostupnost a modulární stavba studijních a vzdělávacích programů 67
    6. Nové formy studia 68
    B. specifické problémy součástí terciárního sektoru vzdělávání 69
    7. Vzdělávání na vysokých školách 69
    8. Vzdělávání na vyšších odborných školách 73
    IV. VZdělávání dospělých
    A. společné otázky 79
    1. Vzdělávání dospělých jako integrální součást vzdělávací soustavy 79
    2. Klíčové problémy vzdělávání dospělých a jejich řešení 80
    B. specifické problémy součástí vzdělávání dospělých 82
    3. Studium dospělých ve školách 82
    4. Další profesní vzdělávání 82
    5. Rekvalifikační vzdělávání 83
    6. Zájmové a občanské vzdělávání v dospělosti 83
    Závěr
    Hlavní strategické linie vzdělávací politiky v české republice 87
    1. Realizace celoživotního učení pro všechny 87
    2. Přizpůsobování vzdělávacích a studijních programů potřebám života ve společnosti znalostí 90
    3. Monitorování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávání 92
    4. Podpora vnitřní proměny a otevřenosti vzdělávacích institucí 93
    5. Proměna role a profesní perspektivy pedagogických a akademických pracovníků 94
    6. Přechod od centralizovaného řízení k odpovědnému spolurozhodování 96
    Prameny 98