Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Didaktika čtení a literární výchovy

«»
Přípona
.doc
Typ
skripta
Stažené
12 x
Velikost
0,9 MB
Jazyk
český
ID projektu
3434
Poslední úprava
26.05.2014
Zobrazeno
1 409 x
Autor:
modrehory
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
CÍLE ČTENÍ A LITERÁRNÍ VÝCHOVY
Cíle předmětu čtení a literární výchova formulují osnovy jednotlivých výchovně vzdělávacích programů a další školské dokumenty. Základní cíle literární výchovy však mají obecnou a nadčasovou platnost.
Obecné cíle literární výchovy se zpravidla člení na cíle:
a) jazykověvýchovné - směřují k rozvoji čtenářských a vyjadřovacích dovedností žáků, k rozvoji techniky čtení a kultivaci mluvené řeči a písemného projevu
b) literárněvýchovné
- výchova k literatuře má formovat jejich pozitivní vztah k slovesnému umění, schopnost vnímat, prožívat, jednoduše interpretovat literární texty, má utvářet čtenářský vkus a elementární schopnost hodnocení, rozvíjet tvořivé činnosti inspirované uměleckým ztvárněním skutečnosti, rozvíjet citlivost k estetickému uchopení světa a člověka
- výchova literaturou více směřuje k vlastní široce chápané osobnosti žáka

Obecná charakteristika pojetí čtení:
- umět číst znamená rozumět tištěné a psané řeči
- předpokládá znalost grafického vyjadřování slov, tj. znalost písmen pro jednotlivé hlásky, převést je v mluvenou řeč
- vytvořit si představu o obsahu, přemýšlet o něm a zaujímat k němu vztah
- čím dokonaleji ovládá čtenář techniku čtení, tím lépe může textu porozumět
- porozumění textu závisí i na zkušenostech a vědomostech, které žáci získali ve škole a mimo ni, na celkovém vývoji dítěte, na úrovni jeho jazykové výchovy, na slovní zásobě

Prostřednictvím jazykové a literární výchovy získává žák:
- schopnost vyjadřovat své myšlení a city, vžívat se do myšlení a cítění druhých lidí
- prostředky k tomu, aby chápal význam nejdůležitějších literárních výtvorů v historii a mohl se orientovat v různých formách slovesné produkce současnosti

Klíčová slova:

didaktika

čtení

literární výchova

jazykověda

vývoj vyučování



Obsah:
  • 1. Čtení a literární výchova jako složka předmětu český jazyk a literatura: obecná charakteristika pojetí čtení a literární výchovy, cíle čtení a literární výchova, funkce literárního díla.
    2. Historický vývoj vyučování literatury.
    3. Obsahová struktura literární výchovy (pro každou složku připravené příklady pro praxi).
    4. Předpoklady výchovy slovesným uměním v jednotlivých fázích mladšího školního věku. Charakteristika mladšího školního věku.
    5. Podíl jednotlivých prozaických literárních žánrů ve výchově slovesným uměním. Úrovně dětské recepce literárního textu.
    6. Základní znaky čtenářského výcviku, čtenářské nedostatky, jejich příčiny, metodika výcviku a nápravy nedostatků. Individuální práce se zaostávajícím čtenářem. Dyslexie a její charakteristika.
    7. Příčiny nečtenářství-sekundární negramotnosti. Čtenářská gramotnost.
    8. Osobnost učitele LV. Příprava učitele na hodiny čtení a literární výchovy. Využití mezisložkových a mezipředmětových vztahů v literární výchově. Systém domácích úkolů, problematika klasifikace.
    9. Typy a struktura vyučovacích hodin čtení a literární výchovy.
    10. Metodika „naladění“ pro úspěšný začátek hodiny. Moderní vyučovací metody v literární výchově, hry rozvíjející komunikaci, kooperaci v literární výchově. Metody aktivizující, vedoucí k samostatnosti, ke kritickému myšlení, ke kreativnímu myšlení. Metoda projektu. Metodika práce s žáky se specifickými vzdělávacími potřebami. (děti se specifickými poruchami učení a práce s dítětem talentovaným)
    11. Metody vedoucí k výchově ke čtenářství. Metodika práce s básnickým textem.
    12. Metody vedoucí k výchově ke čtenářství. Metodika práce s textem prozaickým.
    13. Metodika získávání literárně-vědných poznatků. Základní literární pojmy.
    14. Školní knihovna a její místo ve výchově slovesným uměním. Seznámení s okresní knihovnou a jejími aktivitami.
    15. Informativní výchova v LV. Seznámení se stránkami věnovanými LV a knize na internetu.
    16. Tzv. aktuální výchova v LV (příklady pro náměty, regionální výročí, autoři regionu..).
    17. Přehled ilustrátorů knih pro děti a mládež. Současní ilustrátoři nové produkce knih pro děti a mládež.
    18. Četba mimočítanková, práce se čtenářským deníkem.
    19. Učebnice, čítanky, pomůcky LV, spolupráce s metodikem a se vzdělávacími středisky.
    20. Základní charakteristika jednotlivých učebních projektů: Základní škola, Národní škola, Obecná škola.
    21. Rámcový vzdělávací program a jeho jednotlivé komponenty.
    22. Aktuální problémy týkající se oblasti školního vzdělávání ve vztahu k výuce literární výchovy (práce nejméně s 20 články).