Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vývoj veřejné správy v letech 1848-1918

«»
Přípona
.doc
Typ
seminární práce
Stažené
7 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
4503
Poslední úprava
10.11.2014
Zobrazeno
1 227 x
Autor:
kralova.lucie
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Období neoabsolutismu
Kořeny v z nichž vzešel moderní systém veřejné správy, sahají do poloviny 18. století, kdy policejní pečovatelský stát přistoupil postupně k přebudování stávajících institucí tak, aby odpovídaly jeho potřebám regulovat sociální procesy. Zahájení změn v tomto směru byly v období Marie Terezie a pokračovaly i za jejích nástupců.
K prvním aktům, reagujícím na vídeňské povstání v březnu 1848, patřilo Nejvyšší rozhodnutí ze 17. 3. 1848, jímž došlo k nové organizaci ústředních orgánů státní správy. Podle něj nahradila dosavadní ústřední orgány, resortní ministerstva. Nová ministerstva byla založena na principu monokratického rozhodování.
V srpnu však 1850 byla odpovědnost ministrů zrušena a nadále je jmenoval, odvolával, kontroloval panovník. Vláda jakožto kolegiální orgán složený z ministrů a přijímající rozhodnutí prakticky zmizela a ministři se stali pouhými výkonnými úředníky císaře.

Přeměny územní správy začaly až v roce 1849, kdy revoluce byla na ústupu. V březnu byla vyhlášena oktrojovaná ústava, zvaná Stadionova.

Státní správa, byla vytvořena na úrovni zemí, krajů a okresů. Na úrovni zemí zastupoval panovníka místodržitel. Představoval jakousi instanci mezi ministerstvem vnitra a krajskými vládami, zastupoval vládu na zemským sněmu, řídil státní policii. Mnohem větší význam měly v tomto uspořádání kraje a okresy.

Situace se však změnila reformami, jejichž tvůrcem byl ministr vnitra Alexandr Bach. Učinil ze zemí jeden z hlavních článků správy, zatímco význam krajů poklesl.

Po reorganizaci správy v roco1855 byla místodržitelství podřízena ministerstvu vnitra. Sám místodržitel zajišťoval záležitosti, které mu osobně svěřil císař. Zabezpečoval záležitosti veřejného pořádku a bezpečnosti a vykonával nejvyšší vedení policie.

V prvé polovině 50. let leželo těžiště státní správy v krajích. Reformou v roce 1855 bylo ovšem postavení krajských úřadů oslabeno a to jak vůči okresním úřadům, tak i ve vztahu k zemským místodržitelstvím.

Nejnižší článek politické správy představovaly okresy. Správu zde vykonávala okresní hejtmanství, v čele s okresním hejtmanem.

Klíčová slova:

neoabsolutismus

konstituce

veřejná správa

československá republika

decentralizace



Obsah:
  • Vývoj veřejné správy v letech 1848-1918
    Období neoabsolutismu
    Konstituční éra
    Orgány zemské samosprávy  představovaly zemské sněmy a zemské výbory.
    Veřejná správa po vzniku Československé republiky
    Reforma veřejné správy z roku 1920
    Reforma veřejné správy v roce 1927
    Veřejné správa v období druhé republiky
    Veřejná správa v období okupace (1939-1945)
    Londýnské státní zřízení a vznik národních výboru
    Národní výbory v letech 1945-1947
    Statní správa v letech 1948-1989
    Veřejná správa v České republice v letech 1990-1998
    Východiska reformy veřejné správy v roce 1990
    Období federálního státu 1990-1992 
    Období první koaliční vlády 1992-1996
    Období druhé koaliční vlády a přechodné vlády 1996-1998
    Pokračování reformy veřejné správy v České republice od r. 1998
    Druhá etapa decentralizace státní správy - krajské zřízení
    Závěr