Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Šikana

«»
Přípona
.pdf
Typ
seminární práce
Stažené
17 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
2382
Poslední úprava
28.11.2013
Zobrazeno
3 066 x
Autor:
eliskabila
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
I. Úvod
V dnešní technické době je stále mnoho dětí, které každé ráno chodí do školy plné
strachu z ústrků, posměchu, ponižování, nadávek, pomluv, fyzického násilí a mnoho dalších
negativních projevů. Pro rodiče hledají výmluvy, které by měly vysvětlit jejich starch či
problémy spojené s pobytem ve škole.
Šikana a projevy s ní spojené jsou často skryté. Je těžké tento způsob chování včas
objevit a pracovat na jeho nápravě. Nezáleží jen na pedagogovi, ale i na všech, koho se
problém týká, aby byla šikana ze zařízení zcela odstraněna.

II. Teorie šikany

2.1 Definice šikany
Pojem šikana je odvozen z francouzského slova chicane, které je ve slovníku
vysvětlováno jako zlomyslné obtěžování, týrání, sužování, pronásledování, byrokratické lpění
na liteře předpisů, atd.
U nás byl pojem poprvé užitý od psychiatra Petra Příhody, před listopadem 1989, jako
chování existující v socialistické armádě (nováčci se museli podřizovat příkazům, trestům a
vydírání starších kolegů).
Dnes je problém šikany zařazován hlavně mezi školní děti a mládež.
Existuje několik vysvětlení
1) Dle britských vědců je šikana definována „ Šikanování říkáme tomu, když jedno dítě nebo
skupina dětí říká jinému ošklivé, nepříjemné věci, bije je, kope, vyhrožuje mu, zamyká
do místnosti a podobně. Tyto incidenty se mohou často opakovat a pro šikanované dítě je
1
obtížné aby se samo ubránilo. Jako šikanování mohou být označeny také opakované
posměšky nebo ošklivé poznámky o rodině. Jako šikanování však obvykle neoznačujeme
občasnou rvačku nebo hádku přibližně stejně fyzicky vybavených soupeřů.“ (1).
2) „Za šikanu považujeme záměrné a nevyprokované užití síly jedním dítětem nebo jejich
skupinou s cílem opakovaně způsobit bolest, poškození nebo tíseň jinému dítěti.“ (2).
3) Šikanu můžeme chápat jako zvláštní formu násilí. Oběť je často slabší a bezbranná.

Klíčová slova:

šikana

ponižování

zosměšňování

násilí

agresor



Obsah:
  • I. Úvo d . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
    II. Teorie šikan y . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
    2.1 Definice šikany.......................................1
    2.2 Vývoj šikany ve školách...............................2
    2.3 Prostředí šikany......................................2
    III. Šikan a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
    3.1 Příčiny...............................................2
    3.2 Osobnost agresora.....................................4
    3.3 Osobnost oběti šikany.................................4
    3.4 Fáze šikany...........................................5
    3.5 Šikana a třída........................................5
    IV. Prevence šikan y . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
    4.1 Odhalení šikany.......................................6
    4.2 Zásah proti šikaně....................................6
    4.3 Rodiče a šikana.......................................7
    4.4 Preventivní programy proti šikaně.....................8
    V. Použitá literatur a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

Zdroje:
  • 1) PhDr. Václav Holeček
  • Agresivita a šikana mezi dětmi, Pedagogické centrum Plzeň, 1997
  • 2) Michal Kolář,
  • Bolest šikanování, Portál, Praha 2001
  • 3) Pavel Říčan
  • Agresivita a šikana mezi dětmi, Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí, Portál, Praha 1995
  • 4) Pete Ward, Sam Adams, Jude Levermore
  • Jak se připravovat na práci s mládeží, Portál, Praha 1997
  • 5) Hans Herbert Deissler
  • Každodenní problémy v mateřské škole, Portál, Praha 1994
  • 6) Alexandr Sagi
  • Problémové děti v mateřské škole, Portál, Praha 1995