Analýza pohybu jednostopých vozidel (motocyklů) v průběhu nehodového děje ve vazbě na konstrukční uspořádání
		
		
		
		Popis:
		1. ÚVOD
Cílem této diplomové práce je objasnit základní specifika konstrukce a techniky jízdy jednostopých motorových vozidel, ucelit přehled prvků pasivní bezpečnosti, nastínit problematiku týkající se změny polohy těžiště motocyklu a zobrazit deformace po dopravní nehodě.
Téma týkající se motocyklů jsem si vybral, protože je v současné době velmi aktuální. Ze statistik je zřejmé, že počet dopravních nehod motocyklistů je poměrně vysoký a zranění bývají těžká. Zvýšení pasivní bezpečnosti je jedním ze způsobů, jak tento problém řešit. Proto každá dílčí práce, která přispěje svými poznatky k vývoji nových bezpečnostních prvků, je přínosem.
V současné době je problém sehnat dostatek kvalitních publikací zabývajících se problematikou jednostopých motorových vozidel. Proto jsem čerpal především z internetových zdrojů a z rad odborníků zabývajících se touto problematikou.
Práce je rozdělena do několika kapitol, ale můžeme ji rozdělit na tři základní oblasti. První oblast se zabývá konstrukcí a specifiky techniky jízdy na motocyklu, druhá oblast je věnována pasivní bezpečnosti motocyklistů a třetí je věnována experimentálnímu výpočtu těžiště a posouzení deformací z hlediska umístění.
		
        
    
    Klíčová slova:
		
		  		  konstrukce motocyklů
		  		  rozdělení motocyklů
		  		  technika jízdy
		  		  jednostopé vozidlo
		  		  bezpečnost
		  		  motocyklisty
		  		  dopravní nehoda
		  		  reakce
		  		  odezva
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- 1. Úvod -10-
 2. Konstrukce motocyklů -11-
 2.1. Konstrukční skupiny motocyklů -11-
 2.1.1. Základní rozdělení -11-
 2.1.2. Rozdělení podvozku motocyklu na podsystémy se společnou osou
 Otáčení -13-
 2.2. Základní parametry a jejich vliv na chování motocyklu -13-
 2.2.1. Základní parametry -13-
 2.2.2. Poloha těžiště -14-
 2.2.3. Rozvor kol -15-
 2.2.4. Závlek (předsunutí předního kola) -17-
 2.2.5. Průsečík osy (sloupku) řízení se zemí -18-
 2.2.6. Úhel sklonu přední vidlice -18-
 2.2.7. Rozdělení zatížení na jednotlivá kola -18-
 3. Rozdělení motocyklů -19-
 3.1. Dle ehk - osn -19-
 3.2. Dle zákona 56/2001 sb -19-
 3.2.1. Mopedy -19-
 3.2.2. Motocykly -20-
 3.2.3. Motorové tříkolky -20-
 3.2.4. Motokola -20-
 3.3. Dle druhu a způsobu využití -21-
 4. Specifika techniky jízdy na jednostopém vozidle -23-
 4.1. Ovladatelnost -23-
 4.1.1. Nestabilní stavy při jízdě -24-
 4.2. Pohyb motocyklu -25-
 4.2.1. Jízda po rovině -25-
 4.3. Gyroskopické momenty (gm) -26-
 4.3.1. Matematické vyjádření gm vzhledem k podélné ose x. -26-
 4.3.2. Matematické vyjádření gm vzhledem k podélné ose z. -27-
 4.3.3. Působení sil a momentů -27-
 4.4. Jízda po kruhové dráze (ustálený stav) -30-
 4.4.1. Rovnováha motocyklu v zatáčce -30-
 4.5. Brzdění motocyklu -35-
 4.5.1. Limity pro brzdy kategorie l dle předpisu ehk - osn č. 78 -35-
 4.5.2. Brzdná dráha -36-
 4.5.3. Celková brzdná dráha -36-
 4.5.4. Stabilita pohybu motocyklu při brzdění -39-
 5. Bezpečnost motocyklisty -44-
 5.1. Aktivní bezpečnost -44-
 5.2. Pasivní bezpečnost -44-
 5.2.1. Rozdělení prvků pasivní bezpečnosti podle umístění a času jejich uplatnění
 Při střetu -45-
 5.2.2. Základní rozdělení do jednotlivých skupin -45-
 5.2.2.1. Motocykly -45-
 5.2.2.2. Oblečení a chrániče -49-
 5.2.2.3. Dopravní infrastruktura a ochranné prvky na vozidlech -61-
 - 7 -
 6. Dopravní nehody motocyklů -67-
 6.1. Statistika dopravních nehod -67-
 7. Zjišťování horizontální a vertikální polohy těžiště
 Pomocí vážení -70-
 7.1. Experiment -70-
 7.1.1. Výpočet horizontální polohy těžiště -72-
 7.1.2. Výpočet vertikální polohy těžiště -73-
 7.1.3. Změna polohy těžiště při různých zatíženích a při kritickém brzdění -76-
 7.1.4. Způsob měření -77-
 7.1.5. Zařízení pro měření -78-
 7.1.6. Parametry jezdce -79-
 7.1.7. Podmínky měření -79-
 7.1.8. Technické údaje jednotlivých motocyklů -80-
 7.1.9. Hodnoty a grafy z měření -81-
 7.1.9.1. Motocykl 1 -81-
 7.1.9.2. Motocykl 2 -85-
 7.1.10. Vyhodnocení -90-
 8. Reakce řidiče a odezva motocyklu v případě kritické
 Situace -91-
 8.1. Kritické situace -92-
 8.2. Předpoklady pro vyvarování se kritickým situacím -94-
 9. Vznik deformací v průběhu nehodového děje a jejich
 Posouzení z hlediska konstrukčního uspořádání -95-
 9.1. Objekty kolize -95-
 9.2. Průběh nárazu -97-
 9.2.1. Popis časového průběhu střetu -97-
 9.2.2. Poloha objektů po střetu -99-
 9.2.3. Popis deformovaných částí -99-
 9.2.4. Vyhodnocení -102-
 10. Závěr -103-
 11. Literatura -105-
 12. Seznam tabulek, grafů a obrázků -108-
 Přílohy -110-
 
 
 
 
 
  O souborech cookie na této stránce
  Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.