Popis:
		1. Pojetí předmětu psychologie. Psychologické vědy, jejich úkoly a význam, zejména pro pedagogickou teorii a výchovnou praxi.
Název psychologie pochází z řečtiny a znamená nauku o duši (o psychice) (= o duševním životě) = předmět psychologie. 
K vymezení svého předmětu užívá termíny vědomí a prožívání, ale později se ukázalo, že toto vymezení psychologii nestačí. 
Psychologie je významná vědní disciplína, která usiluje o upřesnění a vymezení. 
Vědomí - jedna z psychických vlastností. Umožňuje člověku vytyčovat cíle, plánovat a kontrolovat průběh činnosti. Je spjato s řečí.
Prožívání - subjektivní „vnitřní život člověka“. Jedinec ho projevuje prostřednictvím vnějšího chování, výrazem - mimikou radosti, překvapení, bolesti.
Ve dvacátém století se objevila kritika psychologie.
Psychologie - vědo o chování - američtí behavioristé - chtěli, aby se psychologie omezila na zkoumání vnějšího chování a nezkoumala vnitřní stavy, psychické procesy.
Úkolem obecné psychologie je předmět psychologie definovat, určit problémy, které řeší, popsat, analyzovat, utřídit základní poznatky. Zhodnotit metody, které při práci používá. 
Duše = psychická realita, psychika. Není to nauka o duši, ale psychologie je věda o psychice a psychických jevech. Psychologické jevy nelze poznávat samostatně vytržené ze života. 
Psychika - souhrn psychických jevů. 
Psychologie stojí na pomezí společenských a biologických věd, patří k vědám o člověku - podléhá biologické a společenské determinaci (= příčinná podmíněnost a zákonitá závislost jevů). 
V širším pojetí - zabývá se i psychikou jiných organismů nižšího vývojového stupně než je člověk - zoopsychologie.
		
        
    
    Klíčová slova:
		
		  		  psychologie
		  		  myšlení
		  		  řeč
		  		  emoce
		  		  motivace
		  		  adolescence
		  		  integrace
		  		  biologie
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- 1. Pojetí předmětu psychologie. Psychologické vědy, jejich úkoly a význam, zejména pro pedagogickou teorii a výchovnou praxi.
 2. Biologické základy psychiky. Funkce nervového a endokrinního systému při integraci a řízení chování. Korové oblasti, specializace hemisfér, genetické vlivy. Novotný, Hruška - Biologie člověka pro gymnázia, nakl. Fortuna, Praha 1995, přednášky genetiky a fyziologie živočichů
 3. Sociální determinace psychiky. Pojetí sociálního prostředí. Typy sociální interakce. Systém společných norem. Sociální učení, sociální kontrola. Štefanovič - Učebnice psychologie pro gymnázia a SPŠ
 4. ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ POJMY
 5. Přehled soudobých psychologických směrů. Behaviorální, psychoanalytický, humanistický a celostní přístup v psychologii
 6. Charakteristika, struktura,vývoj a poruchy poznávacích procesů. Pozornost, vnímání, paměť, imaginativní procesy.
 7. MYŠLENÍ A ŘEČ
 8. EMOCE
 9. MOTIVACE
 10. Pojetí psychického vývoje. Problém determinace, činitelé, mechanismy a zákonitosti psychického vývoje. Problematika periodizace, mezníky ve vývoji.
 11. Vývoj jedince v raném dětství a jeho význam pro utváření osobnosti. Charakteristika vývojových období od počátku života do nástupu do školy.
 12.Vývoj v mladším školním věku a prepubertě. Problematika školní zralosti a zahájení školní docházky.
 13. Komplexní psychologická charakteristika puberty. Vývoj psychických procesů, sociálních vztahů a činností. „Ostrovní“ dětství, dětství zanedbávané, scholarizované, emocionálně přetížené (Helus, 2004).
 14. Adolescence. Vývojové změny v adolescenci ve světle novějších empirických výzkumů.Adolescence jako utváření vlastního vývoje. Sociální vztahy, erotika a sexualita v adolescenci (Macek,2003,Portál).
 15 - Aktuální trendy v českém školství v oblasti vzdělávání - aktuální problémy českého školství, evropské dimenze ve vzdělávání
 15 Psychologické pojetí osobnosti. Přehled základních koncepcí osobnosti. Struktura osobnosti, pojetí vlastností.
 16.DISPOZICE, SCHOPNOSTI, DOVEDNOSTI, MENTÁLNÍ RETARDACE
 17 Vývoj a utváření osobnosti. Dědičnost, prostředí a osobnost, zrání a učení. Výchovné styly a jejich dopad na strukturu osobnosti. Znaky zralé osobnosti.
 18 Typologie osobnosti, různá pojetí pojmu typu. Konstituční typologie osobnosti (Kretschmer, Sheldon), typy temperamentu - Pavlov, Eysencka, Jungova, Bipolární typ
 19 Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Pojetí a druhy, techniky vyrovnání se, coping. Zdroje zátěží u dospívajících.
 20. Malá sociální skupina a její význam pro vývoj jednotlivce. Typy a základní znaky skupiny, její formování, skupinové členství. Život ve skupině, vůdce:typy a znaky dobrého vůdce. Školní třída jako sociální skupina.
 21 - Vývojové dominanty vzdělávání u nás po roce 1989, transformace školského systému, redefinice učitelské a žákovské role, aktuální témata.
 22. Postoje a jejich formování. Podstata a struktura postojů. Hodnotové systémy. Vznik, utváření a měnitelnost postojů. Teorie postojové změny. Předsudky a stereotypy.
 21. Socializace, její definice a fáze, základní formy sociálního učení. Status a role.
 23 Psychologická analýza procesu učení. Reflexní učení: klasické, instrumentální a zástupné podmiňování. Proces a struktura lidského učení, složky učení, fáze učení, podmínky efektivního učení.
 24 Specificky lidské druhy učení. Senzomotorické učení. Transfer a interference. Verbální učení. Pojmové učení: učení objevováním, vysvětlující výkladem. Učení řešením problému. Proces interiorizace.
 25 Psychologie vedení žáků a třídy. Vývoj vztahu mezi učitelem a žákem/žáky. Styly vedení školní třídy. Diagnostika vztahů v rámci školní třídy. Sociometrická metoda.
 ...
 ...
 ...
 Otázka č. 37 Klima třídy a školy a jeho prvky. Specifika klimatu podle věku žáků. Zjišťování a možnosti měření klimatu a jeho ovlivňování
 38. Sociální percepce Lašek J. - Kapitoly ze sociální psychologie I., HK: Gaudeamus
 Otázka č.39 Já a osobnost, vznik a vývoj já, sebehodnocení, sebeúcta; kauzální atribuce, autoatribuce. Sebekoncepce, sebepojetí z různých hledisek. Fyzické já. Vývoj identity - totožnosti se sebou samým (Smékal 2002, Lašek, 2005).
 40-PSYCHOLOGIE Inteligence, inkrementální inteligence, struktura, faktory, zjišťování inteligence, emoční inteligence.
 Otázka č. 41 Psychologické apekty talentu, nadání a tvořivosti. Základní principy jejich rozvíjení ve školním prostředí
 Otázka č. 43 Prosociální chování a jeho charakteristika. Prosociálnost a altruismus. Možnosti rozvoje prosociálnosti při utváření osobnosti jedince. (Vacek, 2005, Lašek 2006)
 Otázka č. 42. Veřejné mínění (tvorba, vlastnosti, vliv, media, proměnné: zdroje + sdělení, trvání). (Hayesová, 1998, Lašek, 2003).
 Otázka č. 43 Sexuální výchova - její charakteristika a možnosti ovlivnit zdravý vývoj dítěte, násilí páchané v rodině pohledem pedagoga, jeho projevy, diagnostika týraného a zneužívaného dítěte, postupy či strategie při řešení problému (Janiš, K.: Didaktika sexuální výchovy)
 ...
 ...
 ...