Popis:
		1/ Vědní obor pedagogika
Definice - pedagogika je věda o výchově, která zkoumá výchovný proces jako jeden z nejvýznamnějších společenských jevů
Je tedy úzce spojená s výchovou jakožto praktickou činností, vznikla z praktických potřeb, které přinesl společenský vývoj
Dříve - velké spojení člověka s přírodou, poznatky se předávaly z generace na generaci, mladší okoukávali od starších, byly pohromadě všechny věkové skupiny
Později - vzdělání bylo pouze pro majetné
Až v posledních cca 200 letech se vzdělání postupně stalo dostupné pro všechny
S přílivem stále většího množství informací přestává stačit dosavadní styl vzdělání, pedagogika se organizuje a stává se samostatnou vědní disciplínou. 
Pedagogika - paidagogos - z řeckého slova - pais =dítě, agóge = vedení, dříve shodný s termínem didaktika, postupně ale nabyl širšího významu
Zpočátku součást filozofie a teologie - Sokrates, Platon, Aristoteles, Demikritos
Velký rozmach v období humanismu a renesance - Bacon, Descartes, Locke, Komenský - zakladatel, Rousseau
		
        
    
    Klíčová slova:
		
		  		  pedagogika
		  		  rozvoj jedince
		  		  výchovný proces
		  		  výchovné prostředky
		  		  alternativní školy
		  		  profesní etika
		  		  volný čas
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- 1/ Vědní obor pedagogika
 2/ Faktory rozvoje lidského jedince
 3/ Výchova jako předmět pedagogické vědy. Výchova a sebevýchova
 4/ Základní pedagogické pojmy a jejich vzájemné vztahy
 5/ Cíle a obsah výchovy
 6/ Výchovný proces a jeho etapy
 7/ Efektivita výchovného procesu. Výchovné zásady
 8/ Osobnost učitele
 9/ Osobnost vychovávaného jedince
 10/ Výchovné prostředky
 11/ Rodina a rodinná výchova
 12/ Škola a její klima
 13/ Alternativní školy
 14/ Stručný vývoj české základní a střední školy
 15/ Úsilí o reformu školy v 1. polovině 20. století
 16/ Vývoj vzdělávání učitelů základních a středních škol
 17/ Vývoj profesní dráhy učitelů
 18/ Profesní etika učitele
 19/ Výchova a volný čas