Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované zkouškové otázky z Etopedie

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
29 x
Velikost
0,6 MB
Jazyk
český
ID projektu
10002
Poslední úprava
27.03.2017
Zobrazeno
2 193 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
A/ Etopedie jako subsystém komprehenzivní speciální pedagogiky. Vznik a tradice oboru. Paradigmata v etopedii.

Subsystémy KSP se vážou na specifika výchovy a vzdělávání skupin handicapovaných osob. Jedním z nich je etopedie (etos - morálka). V rámci vertikálního členění KSP se dále dělí etopedie na etopedii školního věku a na etoandragogiku.
Původně byla problematika poruch chování zahrnuta v oboru psychopedie. K vyčlenění etopedie z psychopedie došlo v roce 1969 pro značnou rozdílnost problematiky osob s MR a osob mravně narušených. Zpočátku převažovala péče charitativní, Pestalozi a Rousseau zdůrazňovali nutnost výchovy a speciálního přístupu, taktéž Komenský poukazuje na to, že lze tyto jedince vzdělávat. Kuja položil v roce 1989 základy etopedické terminologie. Od počátku utváření tohoto vědního oboru se etopedie do značné míry překrývala s oborem léčebná pedagogika, která byla definována jako obor zaměřený na problematiku výchovně léčebné práce se soc. nepřizpůsobivými a emocionálně narušenými dětmi. V 80. letech došlo k terminologickému sjednocení. V roce 1977 se vydává Defektologický slovník který je podkladem pro vytvoření slovníku etopedického pod názvem Speciálně pedagogická terminologie etopedická (1985) a jeho autoři jsou Pohunková a Vocilka. Před vydáním slovníku došlo k sjednocení termínu označující defekt v etopedii - mravní narušenost (obtížná vychovatelnost - sociálně patologické jevy - poruchy chování. V roce 1989 J. Kuja vydává Základy etopedické terminologie.

Klíčová slova:

etopedie

rodina

představiteli péče

neurotická povaha

psychické potřeby

alkohol

speciální pedagogika



Obsah:
  • 1.
    A/ Etopedie jako subsystém komprehenzivní speciální pedagogiky. Vznik a tradice oboru. Paradigmata v etopedii.
    B/ Pojetí normality a abnormality lidského chování. Vztah etopedie k ostatním vědním oborům. Vymezení základních pojmů.
    2.
    A/ Historie péče o sociálně narušené jedince. Hlavní představitelé péče.
    B/ Nástin vývoje péče o sociálně narušené jedince na území ČR.
    3.
    A/ Cílové skupiny speciální pedagogiky etopedické
    B/ Osobnost jedince v etopedické péči. Vnitřní a vnější patogenní činitelé.
    4.
    A/ Rodina jako hlavní činitel možného selhání jedince, společenské postavení rodiny, rodinné vztahy, způsoby řešení konfliktů. Problémy spojené s nevhodným působením rodiny.
    B/ Skupiny „subkultury“ a hnutí mládeže.
    5.
    A/ Klasifikace poruch chování a jejich charakteristika.
    B/ Faktory zvyšující riziko rozvoje poruch. Poruchy chování v dětském věku.
    6.
    A/ Neurózy, neurotická povaha - projevy a možnosti terapie. ADHD - porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou a její možný vliv na vznik poruch chování.
    B/ Škola, současný edukační systém, vztah školy a rodiny, školní prostředí jako rizikový činitel.
    7.
    A/ Metody práce v etopedické péči. Zásady při uskutečňování prevence a terapie sociálně patologických jevů.
    B/ Speciálně pedagogická diagnostika etopedická.
    8.
    A/ Děti sociálně ohrožené, děti zanedbávané, zneužívané a týrané ( Syndrom CAN )
    B/ Výchova v náhradní rodině. Adopce, pěstounská péče.
    9.
    A/ Psychické potřeby, psychická deprivace. Změny osobnosti jako důsledek psychické derpivace. Citová subdeprivace.
    B/ Problematika trestné činnosti dětí a mladistvých. Nové aspekty v přístupu k jedincům s poruchami chování ( alternativní tresty, terénní sociální práce, střediska výchovné péče)
    10.
    A/ Způsoby intervence, orgány činné v trestním řízení. Převýchovný proces, legislativní podklady. Ústavní a ochranná výchova.
    B/ Speciální školská výchovná zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy( funkce ústavů, denní program, pravidla a sankce, rizika ústavní výchova).
    11.
    A/ Výkon trestu odnětí svobody. Druhy trestů, typy věznic. Zvláštnosti VTOS u mladistvých.
    B/ Základní právní a materiální jistoty odsouzeného. Zacházení s vězni. Resocializační programy. Prizonozace a postpeniterciární problémy.
    12.
    A/ Násilí a agresivita. Agresivní poruchy chování.
    B/ Šikana jako závažná agresivní porucha chování ( varianty šikany, diagnostika, první pomoc, prevence)
    13.
    A/ Zátěžové situace a techniky jejich zvládání. Možnosti psychoterapie.
    B/ Sebevražedné jednání, jeho motivace a varianty. Společenské postoje a reakce na sebevraždu. Sebevražednost u dětí a mládeže.
    14.
    A/ Problematika národnostních menšin ( xenofobie, rasová nesnášenlivost, rasová diskriminace…) Specifika romského etnika. Romská rodina, historie a původ Romů, tradice.
    B/ Vzdělávání romských dětí. Činnost sdružení a nadací pro podporu integrace Romů.
    15.
    A/ Závislost na nealkoholových drogách. Rozdělení a charakteristika drog. Somatické, psychické a sociální důsledky závislosti.
    B/ Primární, sekundární a terciální prevence. Léčba drogových závislostí.
    16.
    A/ Závislost na alkoholu. Psychické , fyzické a sociální důsledky dlouhodobého užívání alkoholu. Možnosti léčby.
    B/ Návykové a impulzivní poruchy. Patologické hráčství.
    17.
    A/ Osobnostní charakteristiky speciálního pedagoga - etopeda. Nároky práce s rizikovou mládeží. Burn - out syndrom a jeho problematika. Motivace pracovníka. Práce s klientem jako proces.
    B/ Právní normy a vládní dokumenty platné v ČR, používané při práci s rizikovou mládeží.