Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované otázky z předmětu Produkce potravinářských surovin

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
0 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
12523
Poslední úprava
20.08.2018
Zobrazeno
1 023 x
Autor:
snoopydogg
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1) Vyjmenujte základní zemědělské oblasti a stručně je charakterizujte.
» KUKUŘIČNÁ
rovinný až mírně zvlněný terén, nadmořská výška do 250 m, klimatický region velmi suchý teplý, průměrná roční teplota 9 - 10°C, průměrné roční srážky do 500 mm, hlavní zemědělské plodiny - kukuřice, cukrovka, teplomilné ovoce, teplomilná zelenina, vinná réva, Dyjsko-svratecký a Dolnomoravský úval

» ŘEPAŘSKÁ
rovinný až mírně zvlněný terén, nadmořská výška 250 - 350 m, průměrná roční teplota 8 - 9°C, průměrné roční srážky do 600 mm, hlavní zemědělské plodiny - cukrovka, kvalitní pšenice, sladovnický ječmen, kořenová zelenina, Hornomoravský úval a Česká křídová tabule

» OBILNÁŘSKÁ
mírně zvlněný až svažitý terén, nadmořská výška 350 - 500 m, průměrná roční teplota 5 - 8,5°C, hlavní zemědělské plodiny - obilniny, řepka, chmel, 25% území - Rakovník, Třebíč, Plzeň, Beroun, Písek, ČB, Domažlice, Semily, Zlín, Trutnov, Svitavy

» BRAMBORÁŘSKÁ
středně zvlněný až silně svažitý terén, nadmořská výška 400 - 600 m, průměrná roční teplota 5 - 8°C, průměrné roční srážky 600 - 800 mm, hlavní zemědělské plodiny - brambory, řepka, len, Českomoravská vrchovina, vyšší polohy jižních a západních Čech

» PÍCNINÁŘSKÁ
horizontálně členitý terén s vysokou svažitostí, nadmořská výška nad 600 m, průměrná roční teplota pod 6°C, průměrné roční srážky nad 800 mm, málo orné půdy, více luk a pastvin, extenzivní chov dobytka, hlavní zemědělské plodiny - brambory, len, horské oblasti

méně příznivé oblasti: horské oblasti, oblasti se specifickými překážkami

Klíčová slova:

potravinářské suroviny

zemědělské oblasti

produkční schopnost

potravinářský průmysl

skladování zrní



Obsah:
  • 1) Vyjmenujte základní zemědělské oblasti a stručně je charakterizujte.
    2) Uveďte základní charakteristické rysy zemědělství.
    3) Vysvětlete pojmy půdní fond, půdní úrodnost a produkční schopnost půd.
    4) Uveďte cíle udržitelného - setrvalého zemědělství.
    5) Vysvětlete příčiny vzniku ekologického zemědělství.
    6) Uveďte hlavní principy integrovaného zemědělství.
    7) Charakterizujte vztah zemědělství a potravinářského průmyslu.
    8) Uveďte hlavní cíle potravinářského průmyslu.
    9) Uveďte hlavní cíle evropské potravinové politiky.
    10) Uveďte hlavní faktory ovlivňující kvalitu rostlinných, živočišných surovin při produkci.
    11) Uveďte základní rozdělení užitkových rostlin.
    12) Vyjmenujte hlavní druhy obilnin ČR a uveďte jejich využití.
    13) Vyjmenujte hlavní světové obilniny a uveďte příklady pseudoobilnin.
    14) Rozdělte pšenice podle užitkových směrů, uveďte jakostní charakteristiky.
    15) Uveďte přehled kritérií jakosti u mlynářské a pekařské pšenice.
    16) Jaké jsou možnosti využití ječmene, uveďte kritéria jakosti u sladovnického ječmene.
    17) Uveďte nutné požadavky a podmínky pro skladování zrnin.
    18) Charakterizujte varné typy brambor a uveďte příklady použití.
    19) Vysvětlete, k čemu slouží varná zkouška u brambor a co se u ní sleduje.
    20) Vyjmenujte olejnaté rostliny pěstované v ČR a hlavní zástupce pěstované ve světě.
    21) Jaké jsou antinutriční látky řepkového oleje, uveďte rozdílnost obsahu a označení podle odrůdy.
    22) Vyjmenujte cukrodárné rostliny a uveďte jejich podíl na světové produkci cukru.
    23) Jaké jsou požadavky na kvalitu bulev cukrové řepy při nákupu.
    24) Vysvětlete význam ovoce a zeleniny ve výživě a vyjmenujte některé složky s pozitivním i negativním účinkem na lidský organismus.
    25) Vysvětlete pojem zralost, jaké jsou metody určování sklizňové zralosti u plodů.
    26) Jaké jsou důsledky nesprávně stanovené doby sklizně (předčasná, pozdní)?
    27) Uveďte příklady posklizňových změn u rostlinných surovin, rozdělte na pozitivní a negativní.
    28) Jaké vnější podmínky je třeba kontrolovat během skladování ovoce a zeleniny a proč?
    29) Vysvětlete pojmy dormance a klimakterické plody
    30) Které živočichy považujeme za nevhodné jako zdroj masa a proč?
    31) Vysvětlete rozdílné filosofické pohledy na konzumaci potravin živočišného původu a uveďte nutriční rozdíly.
    32) Jaké jsou rozdíly mezi domestikovanými zvířaty, lovnou zvěří, farmově chovanými divokými zvířaty z hlediska produkce masa?
    33) Které faktory ovlivňují produkci mléka u skotu.
    34) Jaké technologické systémy jsou v současnosti používané při produkci vajec.
    35) Definujte pojem jatečná zralost drůbeže.
    36) Jaké přírodní zdroje využívají včely k tvorbě medu
    37) vyjmenovat typy řepky (viz EG, E0, 00,…)
    38) Co je a k čemu se využívá tritikale
    39) jak ovlivní podmínky skladovaní ovoce, a jaké podmínky to jsou
    40) Co u rostlin způsobuje etylen
    41) Plemena krav vyjmenovat a jejich zástupce
    42) napsat druhy chmele podle hořkosti
    43) jak se stanovuje nebo určuje dojivost krav a jak je to u plemene Aberdeen Angus
    44) K čemu se používá cukrová třtina
    45) Laktační křivka, její správný průběh + co to je
    46) Druhy pšenice + antinutriční látky
    47) Z jakých plodin získáváme škrob
    48) Vyjmenujte cukrodárné rostliny a uveďte jejich podíl na světové produkci cukru
    49) Uveďte základní charakteristické rysy zemědělství