Popis:
		1. Základní pojmy pedagogiky
viz. pedagogický slovníček
paidagogos - z řečtiny = vzdělaný otrok který pečoval o děti ze zámožných rodin anebo je alespoň doprovázel do školy
2. Pedagogické koncepce (herbartismus, pedocentrismus)
prakticismus = lpění na zkušenostech neopřených o znalost teorie
Tradiční pedagogická (metodická) koncepce
herbartismus = tradiční pedagogická koncepce (tradiční vyučování); „biflování“ (J.F. Herbart), systematické předávání výsledků lidského poznání, úkolem je si zapamatovat a kdykoliv zopakovat.
Reformní pedagogická koncepce
(J. Dewey) učitel je poradcem a organizátorem, klade důraz na vědomosti a dovednosti nutné pro život. Projektová metoda (stavba domu), žáci jsou vedeni ke komplexnímu poznání problematiky. Vznikly alternativní školy (např. waldorfská, montessoriovská, jenská, freinetovská, daltonská, atd.)
Pedocentrismus = spojován s reformní pedagogikou, tradicionalisté tvrdí že v reformní pedagogické koncepci se přeceňují možností dětí a je tedy potřeba výuku systematizovat.
Reformní hnutí - rozvinutí alternativní pedagogiky - alternativní školy (rozmanitost, narušují uniformitu státního školství
- Škola waldorfská - Rudolf Steiner - 1919 ve Waldorfu ve Stuttgartu - vychází z antroposofické filozofie, která. chce člověka především probouzet a rozvíjet jeho schopnosti - těžištěm školy je rozvíjet individuální nadání a tvořivost - velký význam třídní učitel - má být přirozenou autoritou - důraz kladen na intelekt, city, estetické názory a pracovní návyky, rozlišují se hlavní a vedlejší předměty, nepoužívají se učebnice, výuka je organizována epochovým vyučováním (po určitou dobu je věnována pozornost jednomu hlavnímu předmětu), místo učebnic tzv. epochové sešity
- Montessoriovská škola (Mária Montessoriová) - orientace zvláště na předškolní organizovanou výchovu - důraz kladen na citový vývoj a přirozené spontánní seberozvíjení dítěte, je třeba vytvořit prostor hl. odstraněním překážek, vychovatel je v pozadí, rozhodující je aktivita dítěte - didaktický materiál třeba upravit tak, aby jim bylo dítě plně zaujato (fenomén Montessori) - snaha integrovat handicapované děti
- Jenská škola - vychází ze základní potřeby vytvořit speciální pedagogickou atmosféru se silným emocionálním nábojem, neexistují klasické třídy, ale kmenové skupiny založené na pospolitosti a sama škola je chápána jako školní obec úzce propojená s životem ve svém působišti - hlavní prostředky výuky - rozhovor, hra, práce, slavnost
- Freinetovské školy - Célestin Freinet - základní princip určený k rozvíjení osobnosti práci, individuální charakter práce, vytváření pracovních plánů, třídních novin, školní korespondence a další aktivizující činnost
- Daltonská škola = daltonská plán - mezi dvěma válkami v USA a Anglii, základní principy - samostatnost a svoboda žáka, princip spolupráce, vytváření demokratického a sociálního vědomí a rozvíjení znalostí a dovedností na základě osobní zkušenosti
- V 2/2 20. st. - další varianty - magnetové školy, přesahující školy - společné názory na význam školních výsledků, partnerské vztahy mezi žáky, a učiteli, mimoškolní činnost, zapojování rodičů, důraz na aktivitu, samostatnost, tvořivost, individualismus a svoboda jedince - učitel, žák = rovnocenný partner, atmosféra důvěry - netradiční metody a formy práce
		
        
    
    Klíčová slova:
		
		  		  pedagogika
		  		  vzdělávání
		  		  zásady
		  		  politika
		  		  středověk
		  		  Řím
		  		  humanismus
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- 1. Základní pojmy pedagogiky 2
 viz. pedagogický slovníček 2
 2. Pedagogické koncepce (herbartismus, pedocentrismus) 2
 Tradiční pedagogická (metodická) koncepce 2
 Reformní pedagogická koncepce 2
 Moderní soudobá pedagogika 2
 3. Pedagogická teorie a teorie pedagogiky 2
 Teorie pedagogiky 2
 4. Struktura pedagogiky a systém pedagogických věd 3
 Základní členění dle přednášky 3
 Základní členění dle skript 3
 5. Postavení pedagogiky ve vztahu k jiným vědám 3
 6. Metodologie pedagogiky a metody pedagogických výzkumů 4
 7. Výchova a společnost, současné pedagogické myšlení 4
 Soudobá moderní společnost akcentuje následující tendence 4
 8. Výchova a utváření člověka 5
 9. Přístupy ke vzdělávání 5
 Pedagogický optimismus 5
 Pedagogický pesimismus 5
 Pedologie 6
 10. Vztah pedagogické a ekonomické efektivity vzdělávání 6
 Pedagogická efektivnost vzdělávání 6
 Ekonomická efektivnost vzdělávání 6
 Vzdělávací výstupy 6
 Pedagogická evaluace 6
 11. Pedagogické zásady 7
 12. Obsah vzdělávání - kurikulum 7
 13. Cíl vzdělávání 7
 14. Předpoklady pro práci vzdělavatele a složky jeho přípravy 8
 15. Typologie pedagoga 8
 16. Zásady pedagogické komunikace 9
 17. Institucionalizace vzdělávání 9
 18. Vývoj školy v českých zemích 9
 19. Společenský a historický charakter vzdělávání 10
 20. Vzdělávací politika 10
 21. Soudobé tendence ve vzdělávání 10
 22. Světové a evropské dokumenty o vzdělávání 11
 23. České dokumenty o vzdělávání 11
 24. Výchova a pedagogika ve starém Řecku 11
 Spartská výchova 11
 Athénská výchova 12
 Řecká pedagogika 12
 25. Výchova a pedagogika ve starém Římě 12
 26. Středověká výchova a pedagogika 13
 27. Výchova a pedagogika v období renesance a humanismu 13
 28. Jan Amos Komenský 14
 29. J.F.Herbart a herbartismus 14
 30. Výchova a pedagogika 20.století 15
 3 osobnosti světové pedagogiky: 15