Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované otázky ke zkoušce - Fylogeneze a systém strunatců

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
13 x
Velikost
0,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
9665
Poslední úprava
20.02.2017
Zobrazeno
1 828 x
Autor:
clean.bandit
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Uveďte nejvýznamnější apomorfie strunatců (ne jen obratlovců!)
Struna hřbetní (chorda dorsalis), Srdce nebo pulzující céva, Neurenterický kanál, Žaberní štěrbiny, Postanální ocas, Trubicovitá nervová soustava, Vícevrstevná pokožka, Endostyl.

2. Co to je autotomie? U koho ji lze pozorovat? Aktivní odhození ocasu, ochranné chování před predátorem. U koho: mloci, ještěrky, haterie, ještěři, hadi, hlodavci. Také sem patří úlekové pelichání některých ptáků, ježení, příp. vystřelování bodlin (u dikobrazů) apod.

3. Uveďte nejvýznamnější apomorfie obratlovců.
- duplikace homeotických genů
- neurální lišta (4.zár.vak) - vznik nových struktur
- epidermální plakody (okrsky buněk v embryu)
- diverzita tkání
- tělo členěno na hlavu, trup a ocas
- diferenciace mozku
- cévní soustava je uzavřená, několika dílné srdce, hemoglobin, erytrocyty
- z endostylu, přítomného jen výjimečně u larválních stádií, se u dospělců vytváří štítná žláza

4. Charakterizujte želvy. 1. Skupina suchozemských, sladkovodních i mořských plazů 2. Žijí v tropickém až mírném pásu celého světa 3. Mají zkrácené tělo a vytvořený krunýř 4. Dýchají plícemi a jsou oviparní 5. Jsou piscivorní (rybožravé), omnivorní (všežravé) nebo herbivorní (býložravé) 6. Spec. znaky - posunutí pletenců končetin od žebra a zasunování hlavy a končetin do otvorů v krunýři 7. Klenutá hřbetní část krunýře se nazývá Karapax a plochá břišní část je Plastrón. 8. Samci mají nepárový penis 9. Snášejí větší počet vajec zpravidla s tvrdou vápenitou skořápkou 10. Svrchu je krunýř kryt epidermálními rohovitými deskami.

5. Uveďte 10 významných plazích synapomorfií. Plazi = Amniota
- zárodečné obaly (amnion, seróza, alantois) a vaječné obaly (bílek, papírová blána, skořápka)
- ztráta labyrintodontních zubů
- kůže je suchá, silně zrohovatělá, vytvářející na povrchu šupiny, štítky, krunýře
- tuk v kůži
- srdce má dvě předsíně a dvě neúplně oddělené komory a zachované oba oblouky aorty
- vylučovacími orgány jsou pravé ledviny (metanefros)
- kožní žlázy se vyskytují jen výjimečně
- evoluce spánkových jam a jařmových oblouků
- čelní kost se dotýká očnic
- dominantními smysly jsou čich a zrak, značného rozvoje však dosahují i některé
specializované orgány (Jacobsonův) orgán a orgány na vnímání tepla (termoreceptory)

Klíčová slova:

apomorfie

strutnatci

želvy

funkce pera

vrápence

netopýr

paryby

obratlovce

homeotické geny



Obsah:
  • 1. Uveďte nejvýznamnější apomorfie strunatců (ne jen obratlovců!)
    2. Co to je autotomie? U koho ji lze pozorovat?
    3. Uveďte nejvýznamnější apomorfie obratlovců.
    4. Charakterizujte želvy
    5. Uveďte 10 významných plazích synapomorfií. Plazi = Amniota
    6. Co je to hemipenis?
    7. Co to je streptostylie?
    8. Definujte pojem „viviparie“ a uveďte 3 druhy zvířat jako příklad.
    9. Uveďte Váš zubní vzorec a vysvětlete klasifikaci jednotlivých typů Vašich zubů
    10. Které deriváty epidermis znáte u bažanta?
    11. Proč nejsou ptáci živorodí?
    12. Funkce pera
    13. Které deriváty epidermis znáte u savců?
    14. Uveďte 10 významných savčích synapomorfií
    15. Klíčové evoluční novinky savců
    16. Co to je Jacobsonův orgán? U koho jej lze pozorovat?
    17. Co je a k čemu je Weberův orgán? U kterých živočichů se nalézá?
    18. Uveďte 4 rozdíly mezi vrápencem a netopýrem.
    19. Proč jsou někteří plazi živorodí? Kteří naši plazi (ČR) rodí živá mláďata?
    20. Uveďte 5 rozdílů mezi žralokem a rejnokem.
    21. Co jsou a k čemu jsou Lorenziniho ampule?
    22. Jak se liší uropatagium a plagiopatagium? U koho je najdeme?
    23. Které ryby můžou dýchat vzdušný kyslík?
    24. Jaké typy poloh zaujímají při páření žáby? Které rody našich žab mají rády tu kterou polohu?
    25. Proč má ryba .................... ocasní ploutev a žralok ................. ocasní ploutev?
    26. Proč má delfín .................... ocasní ploutev a ryba ................. ocasní ploutev?
    27. Proč má delfín .................... ocasní ploutev a luskoun ................. ocasní ploutev?
    28. Proč má kapr ........................ ploutev, zatímco máčka ........................ ploutev?
    29. Jaké jsou základní rozdíly (min. 5) mezi ještěrkami a hady?
    30. Charakterizujte luskouny.
    31. Uveďte 10 významných ptačích synapomorfií.
    32. Definujte pojem „alveolární chrup“ a uveďte skupiny, které jej mají.
    33. Uveďte 3 hlavní argumenty ("důkazy") ve prospěch evoluce.
    34. Jaké jsou základní rozdíly (min. 5) mezi žábami a mloky?
    35. Charakterizujte obojživelníky (10 znaků) = Amphibia
    35. Co je to musculus levator bulbi?
    36. Co je Papilla amphibiorum?
    37. Co to jsou pedicelátní zuby?
    38. Jaké jsou významné znaky skupiny Tetrapoda?
    39. Uveďte 10 významných žabích kosterních synapomorfií
    40. Co mají ptáci a plazi společného?
    41. Charakterizujte vršenky (Copelata)
    42. Uveďte 10 plesiomorfních znaků obojživelníků.
    43. Jaké jsou tři klíčové evoluční novinky paryb?
    44. Charakterizujte sudokopytníky
    45. Jaký má neurální lišta význam pro evoluci obratlovců?
    46. Charakterizujte paryby.
    47. Jaké jsou klíčové evoluční novinky ryb?
    48. Jak se liší tvrdá a měkká lepidotrichia?
    49. Co to jsou „physostomi“ a „physoclisti“?
    50. Co to jsou horní a dolní žebra?
    51. Charakterizujte chrupavčité ryby (nikoli paryby:-) a uveďte zástupce od nás i z širého světa.
    52. Co jsou to homeotické geny? Jaký mají význam pro evoluci obratlovců (Vertebrata)? = Hox geny.
    53. Co je to endostyl? U kterých živočichů jej najdeme?
    54. Tři skupiny (taxony)!
    55. Typy zubů podle nasedání na čelist?
    56. Uveďte 10 významných savčích kosterních synapomorfií
    57. Zařaďte do systému (uvnitř třídy) skupinu chudozubí, uveďte její vnitřní členění a stručnou charakteristiku
    58. Charakterizujte salpy.
    59. Jak vznikají dva typy žeber u ryb? Kteří obratlovci mají žebra? A kde?
    60. Co to jsou choany? Kdy v evoluci vznikají? Které skupiny je mají?
    61. Čím se liší obratlovci od ostatních strunatců?
    62. Charakterizujte 3 základní části obratlovčí lebky.
    63. Které kosti tvoří u většiny obratlovců kostru přední končetiny (pásmo i volnou končetinu)?
    64. Proč je tak těžké určit fylogenetické vztahy sliznatek a mihulí?
    65. Které kosti tvoří primární čelistní kloub? U kterých žijících skupin obratlovců jej najdeme?
    66. Z čeho se skládá primární a sekundární čelistní kloub, u koho je najdeme a co se stane během změny 1. v 2.?
    67. Typy letu u ptáků:
    68. Podle jakých anatomických kritérií klasifikujeme lebky obratlovců? Jaké jsou základní typy?
    69. Proč nejsou Haemothermia (ptáci + savci) akceptováni jako právoplatná skupina kladistiky?
    70. Jak se liší žábra u kruhoústých a (pa)ryb?
    71. Co je, k čemu je a kdo má hypobranchiální rýhu?
    72. Proč je tak těžké určit fylogenetické vztahy ptačích řádů a čeledí?
    73. Proč nejsou plazi (Reptilia) akceptováni jako právoplatná skupina kladistiky?
    74. Uveďte nejvýznamnější apomorfie primátů.
    75. Charakterizujte Osteichthyes !?
    76. Charakterizujte kopinatce (Cephalochordata).
    77. Uveďte typy savčích zubů a příklady skupin, které je mají!
    78. Jaké jsou typy nohou u ptáků podle orientace prstů? U koho (řády) který typ najdeme?
    79. Popište morfologii typického obratle a uveďte jejich typy a fylogenetický výskyt.
    80. Jak vysvětlíme ptačí zpěv proximátním a ultimátním vysvětlením?
    81. Které znaky pravděpodobně způsobily obrovskou diverzitu ryb?