Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované otázky ke státnicím z okruhu Aplikovaná informatika

«»
Přípona
.docx
Typ
vypracované otázky
Stažené
5 x
Velikost
4,4 MB
Jazyk
český
ID projektu
11933
Poslední úprava
23.04.2018
Zobrazeno
1 356 x
Autor:
royal.cut
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Návrh schématu databáze
Úrovně abstrakce při databázovém modelování (konceptuální model, datový model: relační, objektově-relační, objektový), nástroje pro databázové modelování, optimalizace návrhu relačních schémat, jazyky pro definování struktury databáze, objekty databáze, integritní omezení, nástroje pro zachování integrity a konzistence databáze. Databázové triggery.

Databázový systém = SŘBD+BD
(Systém řízení báze dat + Báze dat)
Entita - objekt reálného světa, nezávislá existence, jednoznačně odlišitelný od ostatních objektů
Vztah - vazba mezi dvěma entitami(2 i více)
Závislosti Entit:
-Nezávislá (entita nemá povinné členství ve vztahu);
-Existenčně závislá (povinné členství);
-Identifikačně závislá (povinné členství, slabá- bez PK)
Kardinalita vztahu - číslo, počet výskytu entity(instancí)
1:1 ,1:N , M:N instance vstupuje do vztahu s druhou
Atribut - funkce přiřazuje entitám/vztahům hodnotu,vlastnost atomické, neatomické
Instance - Konkrétní výskyt entity

Integrita Doménová,Entitní,Referenční,Interní, externí
Dekompozice MN na N:1- 1:N, v dat.modelu MN nelze
Redundance - vícenásobná data v jedné databázi
Konzistentnost - chyby při aktualizacích (redundance) = narušení konzistentnosti databáze.
Integritní omezení - pravidla, která uchovají databázi korektní, v souladu s realitou
-Doménové integr.omezení-atribut z předem def.domeny
-Referenční int.omezení, -Entitní int.omezení

Klíčová slova:

schémata databáze

fyzická implementace

formalizace

nízkoúrovňová grafika

softwarové architektury



Obsah:
  • 1. Návrh schématu databáze
    Úrovně abstrakce při databázovém modelování (konceptuální model, datový model: relační, objektově-relační, objektový), nástroje pro databázové modelování, optimalizace návrhu relačních schémat, jazyky pro definování struktury databáze, objekty databáze, integritní omezení, nástroje pro zachování integrity a konzistence databáze. Databázové triggery.
    2. Získávání informací z databází
    Teoretická východiska dotazovacích jazyků (relační algebra, relační kalkul), převod dotazu formulovaného v přirozeném jazyce do formálního jazyka, syntaktická a sémantická správnost dotazu, optimalizace dotazu, vyhodnocení dotazu a interpretace výsledků, komerční dotazovací jazyky. Jazyk SQL a jeho části (DDL, DML, DQL, DCL).
    3. Fyzická implementace databází
    Statické a dynamické organizace souborů a databází, primární soubory, pomocné datové struktury (indexy), implementace statických organizací (metoda kapes, statické hashování, hustý a řídký index) a dynamických organizací (B-stromy, rozšiřitelné hashování), metody redukce dat. Transakce: zotavení z chyb, synchronizace.
    4. Reprezentace, úprava a komprimace rastrového obrazu v počítačové grafice.
    Pojmy pixel, voxel. Rastrová mřížka. Projevy a způsob eliminace diskretizační chyby. Konvoluční metody při úpravě a analýze obrazu. Eliminace šumu v rastrovém obraze. Metody uchovávání rastrového obrazu. HW pro rastrovou grafiku.
    5. Formalizace barevných vjemů a osvětlení v počítačové grafice.
    Barva v kontextu možností HW: emulace šedých odstínů; aditivní a subtraktivní mechanizmus generovaní barev. Grassmannovy zákony. Chromatický diagram a Maxwellův trojúhelník. Základní barevné modely. Phongův osvětlovací model. Lokální a globální osvětlení scény.
    6. Reprezentace objektů a scén v počítačové grafice.
    Model CSG. Parametrické vyjádření křivek na příkladu Bézierovy křivky. Základní myšlenka přechodu od parametrického vyjádření křivek k plochám. Polygonální reprezentace jako aproximace hladkých povrchů. HW pro vektorovou grafiku.
    7. Prostředky nízkoúrovňové grafiky.
    Hardwarové a softwarové prostředky, grafické akcelerátory, rychlé rasterizační algoritmy.
    8. Vývoj software, testování a jeho automatizace
    - Vysvětlete rozdíl mezi vodopádovým přístupem a iterativně inkrementálním způsobem vývoje software. Objasněte pojmy fáze, iterace, inkrement.
    - Popište, jakým způsobem byste automatizovaně testovali zdrojový kód a uveďte vhodný příklad.
    - V rámci procesu vývoje software doporučte vhodné použití CASE nástrojů.
    9. Aplikace IS, softwarové architektury a UML
    - Vyberte si libovolnou společnost a načrtněte architekturu podnikového systému. Do této architektury zařaďte pojmy ERP, CRM, SCM a objasněte jejich vazbu na podnikovou strategii.
    - Definujte architekturu monolitickou, dvouvrstvou (Client/Server) a třívrstvou na konkrétním příkladu.
    - Vyberte vhodné UML diagramy a zasaďte je do kontextu procesu vývoje software
    10. Podnikové procesy, implementace podnikových informačních systémů, Business Intelligence (BI)
    - Vyberte si libovolnou společnost a určete její podnikovou strategii.
    - Vysvětlete pojem podnikový proces a jeho vztah k podnikové strategii, vyberte si jednoduchý proces (např. vystavení faktury) a graficky ho znázorněte.
    - Popište, jakým způsobem byste měřili efektivitu podnikových procesů a informačního systému.
    - Objasněte pojem BI a jeho vztah k architektuře podnikového systému, navrhněte řešení pro vytvoření báze dat, kterou bude BI používat.