Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Otázky ke zkoušce Didaktika, vypracované

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
6 x
Velikost
0,4 MB
Jazyk
český
ID projektu
4669
Poslední úprava
01.12.2014
Zobrazeno
1 983 x
Autor:
northfinder
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Didaktika, její postavení v systému pedagogických věd a vztah s didaktikou dospělých (andragogickou didaktikou).

HISTORIE
Jan Amos Komenský
- Didaktika Magna = Velká didaktika
- podal v ní vynikající rozbor vyučování, ale řešil i problémy výchovnosti vyučování a organizace školské soustavy
- pro Komenského byla didaktika souhrn mravní výchovy, zbožnosti, pedagogiky, pravidel organizace školy
- základem byl pro Komenského talent,ale studium didaktiky může naučit dobře vyučovat
Význam Komenského spočívá ve dvou základních přínosech:
1. ve vypracování nového teoreticko praktického modelu vyučování, který v různých variantách v podstatě existuje dodnes
2. hodnocení jeho didaktiky lze chápat nejen jako veškerou nauku o výchově, ale i jako snahu vytvořit z didaktiky teoretickou disciplínu funkční pro praxi
- další didaktická díla: Škola hrou, Svět v obrazech a Metoda jazyků nejnovější
Wolfgang Radke - 17. stol.
- poprvé použil toto slovo
- didaktiku chápal jako cestu k učení = jak učit
- v jeho pojetí pojem didaktika = umění vyučovat (= něco, co je člověku dáno; vázal s talentem; zavrhoval, že by učil didaktiku)
J.J. Rousseau - zvýrazňoval aktivitu žáka a spojení školy se životem
J.H. Pestalozzi - ital, který položil základy didaktiky, spec. metodiky počátečního vyučování
J.F. Herbart - středoškolská didaktika
= pro tyto tři byla didaktika teorií vyučování
Diesterweg - pojetí přirozeného, důkladného a systematického vyučování s uplatněním názornosti

Klíčová slova:

didaktika

vyučování

styly

diagnostika

koncepce

hospitace

komunikace



Obsah:
  • 1. Didaktika, její postavení v systému pedagogických věd a vztah s didaktikou dospělých (andragogikou didaktikou).
    2. Vyučovací proces, jeho zákonitosti, průběh (etapy, fáze, funkce) a výsledky.
    3. Cíl a obsah vyučování.
    4. Specifika vyučování estetickovýchovným předmětům
    5. Vyučovací zásady.
    6. Typy a styly vyučování
    7. Vyučovací metody - klasické i moderní.
    8. Učení - teorie a druhy.
    9. Didaktická diagnostika.
    10. Organizační formy vyučování.
    11. Didaktická komunikace.
    12. Didaktické systémy a koncepce (Komenský, herbartovské vyučování, reformní vyučování, alternativní vyučovací systémy, programované diferencované, skupinové, problémové vyučování).
    13. Aktuální tendence didaktiky (modernizace, racionalizace, efektivnost, optimalizace)
    14. Učební pomůcky a didaktická technika.
    15. Příprava učitele na vyučování.
    16. Hospitace ve vyučovacím procesu