Popis:
		„Způsob uspořádání všech složek (činnosti učitele, žáka, učiva a věcných prostředků vyučování), který se děje v určitých časových a prostorových podmínkách.“
Členění organizačních forem vyučování:
a) podle součinnosti učitele a žáka, žáků (interpersonální kritérium) - frontální, individuální, párové, skupinové a kooperativní vyučování.
b) podle diferenciace a individualizace žáků ve vyučování - individualizované (žák pracuje, učí se vlastním tempem, podle svých schopností, např. koncepce Daltonského plánu) a diferencované vyučování (vnější diferenciace žáků - podle úspěšnosti žáků; vnitřní diferenciace - podle schopností a zájmů žáků)
c) při realizaci projektů a integrovaných učebních celků (např. projektové vyučování, nebo epochové vyučování u škol waldorfských, apod.)
d) další specifické OFV (domácí práce, otevřené vyučování, apod.)
e) podle časového a prostorového uspořádání
Volba OFV závisí na:
• výukovém cíli 
• charakteru učiva 
• připravenosti a zkušenostech učitele 
• připravenosti a specifických potřebách žáků 
• volbě výukové metody 
• časových a prostorových možnostech školy, třídy 
• podmínkách školy jako celku 
		
        
    
    Klíčová slova:
		
		  		  vyučování
		  		  žák
		  		  učitel
		  		  metoda
		  		  výuka
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- Obsah 1
 1 Organizační formy vyučování () 2
 2.1 Frontální (hromadné) vyučování (,) 3
 2.2 Individuální vyučování 4
 2.3 Skupinové a párové vyučování ( ,,, ) 5
 Párové (dyadické) vyučování 5
 2.4 Kooperativní vyučování (,,) 7
 Plánování a realizace kooperativního vyučování (,) 9
 3 Individualizace a diferenciace v procesu učení (, 10
 4 Realizace projektů a integrovaných učebních celků 11
 4.1 Projektové vyučování ( 11
 4.2 Integrované učební celky () 12
 5 Další formy organizačních forem vyučování 12
 5.1 Domácí práce žáků () 12
 5.2 Otevřené vyučování () 13
 6 Organizační formy vyučuvání z hlediska časového a prostorového uspořádání (, ) 14
 7 Závěr 16
 8 Použitá literatura a elektronické zdroje 17
Zdroje:
		    
		    		    - CARLGREN, Frans. Výchova ke svobodě : Pedagogika Rudolfa Steinera. Obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. 1. vyd. Praha: Baltazar, 1991. 263s. ISBN 80-900307-2-6.
- ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika pro učitele - modul B. Plzeň : ZČU, 2008. Elektronický zdroj (eBook ).
- JANOŠKOVÁ, Dagmar, ONDRÁČKOVÁ, Monika, ČÁBALOVÁ, Dagmar. Občanská výchova 7 ; Rodinná výchova 7 : příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004.181 s. ISBN 80-7238-326-4. 
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2001. 179s. ISBN 80-246-0192-3.
- KASÍKOVÁ, Hana. Učíme (se) spolupráci spoluprací. 1. vyd. Kladno: o.s. AISIS, 2005. 141s. ISBN 80-239-4668-4.
- KOŘÍNEK, Miroslav. Didaktika základní školy. 1.vyd. Praha: SPN, 1984. 175s. 
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. 380s. ISBN 978-80-7367-427-4.
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. Kapitola 9, Organizační formy vyučování, s. 219-248.
- SOLFRONK, Jan. Organizační formy vyučování. Praha: Katedra školní pedagogiky pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, 1991. 67s. ISBN 80-7066-334-0. 
- KALHOUS, Zdeněk., OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 447s. ISBN 80-7178-253-X.