Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Odlišnosti mezi pedagogickým a psychologickým pojetím vztahu učitel - žák

«»
Přípona
.doc
Typ
seminární práce
Stažené
1 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
2536
Poslední úprava
12.12.2013
Zobrazeno
1 429 x
Autor:
leonek
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1) Úvod

Se vstupem do školy přijímá dítě další důležitou sociální roli, roli žáka. Dítě se musí naučit plnit celou řadu požadavků, které jsou její součástí. Jde o požadavky pro roli nezbytné, tedy vyžadované chování, a pro roli nepřípustné, tedy zakazované chování. Dítě se s nimi vyrovnává a musí regulovat své chování podle daných společenských a institucionálních norem. Zprostředkovatelem těchto požadavků ve výchovně vzdělávacím procesu je učitel. Učitel a žák proto tvoří komplementární sociální role, které ve výchovně vzdělávacím procesu vyvolávají interakci. Vytvořený vzájemný vztah určuje charakter klimatu ve třídě. Pro žáka se stává jednou z podmínek učení a pro učitele prostředkem k dosažení výchovných a vzdělávacích cílů.
Cílem této práce je zjistit, jak výše popsaný vztah interpretuje pedagogická a psychologická literatura a nalézt případné rozdíly.


2) Interakce učitel - žák



a) Sociální interakce učitel - žák

Popis sociální interakce učitel žák je založen na publikaci A. Schneiderové Vztah učitele a žáka1. Popisuje vztah učitele a žáka jako obousměrný. Učitelovo působení formuje žáka a výsledky tohoto působení mu dávají zpětnou vazbu. Nejde tedy o vztah čistě dominantní nebo jednostranně závislý, ačkoli role učitele dominantní je. Učitelova pravomoc řídit žáka je podmínkou žákova formování učitelem a výchovného procesu vůbec. Jde o dominanci ve smyslu kompetence k vytvoření podmínek nezbytných pro vzdělávání a rozvoj žáků. Klíčovými pojmy jsou zde autorita a žákovská role v rámci výchovně vzdělávacího procesu.
Interakci učitel - žák ovlivňují zejména následující tři činitelé. Jednak jde o sociální faktory, mezi které patří vliv rodiny a příbuzenských vztahů, vztahy ve třídě, pedagogický sbor a vztahy mezi jeho členy a v neposlední řadě též celospolečenská atmosféra a státní koncepce výchovy a vzdělávání. Dále se jedná o vlivy založené na osobnostních charakteristikách a vlastnostech žáka. Z této oblasti zmiňme věk a pohlaví žáka, temperament žáka a jeho sebehodnocení. Poslední skupinou faktorů jsou osobnostní charakteristiky a vlastnosti učitele, mezi kterými nalezneme věk učitele, způsob pojetí učitelské role, předpoklady pro vykonávání učitelské profese, postoje a preference učitele a další.

Klíčová slova:

interakce

vztahy

psychologický pohled

porovnání

zvláštní vztahy



Obsah:
  • 1) Úvod
    2) Interakce učitel - žák
    a) Sociální interakce učitel - žák
    b) Zvláštní vztahy učitele a žáků
    3) Vztah učitel - žák v psychologickém pojetí
    4) Pedagogický pohled na vztah učitel - žák
    5) Porovnání názorů pedagogicky a psychologicky orientovaných autorů
    6) Prameny

Zdroje:
  • Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy; Portál; Praha 1994
  • Langová, M. a kol.: Učitel v pedagogických situacích; Karolinum; Praha 1992
  • Pařízek, V.: Učitel v nezvyklé školní situaci; SPN; Praha 1990
  • Schneiderová, A.: Vztah učitele a žáka; Ateliér Milata; Ostrava 1994