Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Výchova z pohledu teoretického - výchova a alternativní školy

«»
Přípona
.docx
Typ
přednášky
Stažené
0 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
2520
Poslední úprava
12.12.2013
Zobrazeno
1 337 x
Autor:
keepcup
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Výchova z pohledu teoretického - výchova a alternativní školy


Výchova
• specifická forma socializace
• dlouhodobý celoživotní proces, založen na interakci mezi jedinci
• formou výchovy předáváme své názory, učíme normy
• rozvoj zodpovědnosti s akceptováním a dodržováním jednotlivých pravidel a norem
• pravidla, normy najdeme v zákonech
• etika, základy společenského chování

• Pedagogika je jediná věda, která formuje výchovu jako svůj předmět
• škola má funkci rozvíjející, výchovnou, kultivující,…..
• Do 19. století byla součástí filozofie, _ ze které ji jako samostatnou vědu vyčlenil Johan Friedrich Herbart (1776-1841) přesným vymezením předmětu a cíle pedagogiky - tedy vědy o výchově a vzdělávání se výchova stala neoddělitelnou součástí vzdělávacího procesu
Pojetí výchovy
Vývoj názorů na chápání procesu výchovy
• Různá pojetí výchovy byla ovlivněna sociokulturními podmínkami, odlišnými koncepcemi pojetí člověka, akcentací jednotlivých stránek výchovného procesu. Lze shrnout do 3 oblastí, lišících se v zaměření a akcentaci postavení jednotlivých aktérů výchovy.
• 1. Ty, které akcentují roli pedagoga nebo pedagogické instituce v ovlivňování výchovy jedince. …“procesu záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho vývoji. (in Průcha J. Pedagogický slovník)
• 2. Akcentace osobnosti žáka ve výchově Druhá skupina pedagogů akcentuje úlohu samotného vychovávaného jako subjektu vlastního formování a zvýrazňují podíl osobnosti na vlastním utváření. „Výchova je činnost směřující k veškeré dokonalosti, které je člověk schopen“ Imanuel Kant
• 3. Těžiště v interakci učitele a žáka Třetí proud vychází při vymezení výchovy z interakce mezi pedagogem a žákem. Účinnost výchovy je závislá na míře interiorizace výchovných vlivů vychovávaným jedincem. K té dochází, je-li jedinec otevřen pedagogickému působení, odpovídá-li jeho zkušenosti, vytvoří-li se v jeho vědomí potřeba zdokonalovat se, stát se subjektem vlastního utváření. Neúčinnost čistě verbálního působení je nahrazena účinnější organizací zkušenosti vychovávaného.

Současné pojetí podmínek
• „Výchova je cílevědomým a záměrným vytvářením a ovlivňováním podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s individuálními dispozicemi se stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou, vnitřně integrovanou a socializovanou osobností.“
• Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995, s- 36
• vytváříme podmínky pro zapojení žáků, důležitá je diskuze, akceptovat názory někoho jiného, obhajoba svých názorů, formulování jednotlivých úkolů
• brát ohledy, rozvoj konkrétní složky osobnosti

Klíčová slova:

výchova

pedagogika

alternatívni školy

socializace

vzdělávání



Obsah:
  • Výchova z pohledu teoretického - výchova a alternativní školy
    Výchova z pohledu historického
    Výchova z pohledu historického - inspirace: Jan Amos Komenský

Zdroje:
  • Svatava Chocholová, Markéta Pánková, Martin Steiner (eds.); ISBN 978-80-200-1700-0