Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Kapitoly z psychologie pedagogické a sociální

«»
Přípona
.doc
Typ
přednášky
Stažené
0 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
2373
Poslední úprava
28.11.2013
Zobrazeno
1 438 x
Autor:
eliskabila
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
KAPITOLY Z PSYCHOLOGIE PEDAGOGICKÉ A SOCIÁLNÍ
METODY PSYCHOLOGICKÉ A PEDAGOGICKÉ
Jsou identické s ostatními metodami pedagogických disciplín. Dělíme
1) Netestové
2) Testové

Základem je, že musí být konstruována nezávisle na vůli testovaného a neprůhledné. (v časopisech toto kritérium testy nesplňují).
Zařazujeme
a) Rohrschach test (inkoustové skvrny)
Předpokládá, že tázaný odpovídá dle 10 tabulí, které má před sebou, na nich jsou symetricky umístěny skvrny (5 barevných, 5 černobílých). Úkolem je vypovídat, jaké asociace skvrny vyvolávají. Tamto metoda je náročná, že návod na hodnocení má 800 stran, vyhodnocení trvá 5 hodiny, o 150 případech si může psycholog říci, vyhodnocují spolehlivě.
Raven, Wechler, Eysenck – nejvýznamnější autoři.
Tuto metodu lze analogicky zjednodušit (dokončení povídky, pohádky, popsat fotografii, soubor karet – výběr dle sympatie, popsat strom života, kresba – výběr barev – problémem je černá, červené, fialová, asociativní slova – 30-50 slov, seřazení barev dle vztahu, atd.
b) Testy
Didaktické – úroveň vědomostí, dovedností za určité období.
Výkonové – zjišťujeme jen 1 schopnost (př. test paměti, způsob myšlení, atd). Výkon v jedné oblasti.
METODY EXPLORAČNÍ

1) Pozorování
Nejstarší metoda. Při dobrém vedení je i nejspolehlivější. Reliabilita (spolehlivost) je vysoká.
Zaměřeno na přímé zjišťování faktů, opakované a záměrné vnímání pozorovaného objektu. Probíhá tady a teď. Je omezeno časem a prostorem.
Podmínky
Předem naplánované, cílené (co, kdy, kde, jak, proč).
Systematické – nedělat úsudek z jednorázového vyšetření.
V jednotlivých pozorování si vedeme zápis, na závěr sepsat protokol.
Může jej provádět zkušený pozorovatel, empatický a z kvalitními komunikačními dovednostmi.
Typy pozorování
Introspeckce
Extraspekce
Individuální
Skupinové
Otevřené
Skryté (projekční zrcadlo)
Přímé
Nepřímé – použití techniky (nahrání na video, kazetu, pak pozorujeme)
Celkové – celé školní klima
Dílčí – motivace při vyučování hodině
Krátkodobé
Dlouhodobé – kooperace dětí s handicapovaným spolužákem

Klíčová slova:

pozorování

rozhovor

longitudiální metoda

teorie zaborovský

validita



Obsah:
  • METODY PSYCHOLOGICKÉ A PEDAGOGICKÉ
    METODY EXPLORAČNÍ
    METODY SKUPINOVÉHO VYUČOVÁNÍ
    UČENÍ
    PRŮBĚH UČENÍ
    TRANSFERY, INTERFERENCE V PŘENOSU UČENÍ
    DRUHY UČENÍ
    MOTIVACE, UČEBNÍ VÝKONNOSTI ŽÁKA
    INTELEKT
    POTENCIALITY ŽÁKOVI OSOBNOSTI
    HODNOCENÍ
    PŘÍČINY ŠKOLNÍHO NEÚSPĚCHU DÍTĚTE
    OSOBNOST UČITELE
    SKUPINY
    SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE