Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Didaktika - Žák a emoce

«»
Přípona
.doc
Typ
poznámky
Stažené
1 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
9865
Poslední úprava
13.03.2017
Zobrazeno
798 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Školní prostředí připravuje žáka pro život, tvoří přechod mezi hrou a prací. Žák tráví ve škole mnoho let podstatnou část svého dne a po škole se musí ještě i v rodině ke školnímu prostředí vracet formou přípravy. Ve školním prostředí se mohou vytvářet silné emocionální vztahy k učitelům, žákům, učivu,učení apod. Je přirozené, že základní emocionální výbavu získává dítě v rodině. Škola však může a měla by určité emocionální stavy korigovat, ale součastně musí některé nové rozvíjet. Emocionální vztahy a stavy mohou na jedné straně usnadňovat proces vyučování a výchovy, na druhé straně mohou působení vyučování a výchovy oslabovat. Budeme-li analyzovat některé závěry z oblasti emocí, je třeba mít neustále na zřeteli, že emoce nelze odtrhávat od ostatních procesů (poznávací procesy, motivace, tvořivost, učení apod.).

Stručně shrneme pojmový aparát, který se v této oblasti nejčastěji vyskytuje. Některá pojetí používají termíny emoce a city. Emoce jsou používány k označení prožitků subjektivního vztahu jedince ke skutečnosti. City jsou používány k označení trvalých emočních vztahů k jedincům nebo předmětům. Emoce a city představují nejsubjektivnější, nejobtížněji popsatelnou nebo sdělitelnou požitkovou kvalitu. Je pro ně charakteristický vnitřní prožitek, z vnějšku pozorované chování a fyziologické změny. Emoce a city mají různou intenzitu, hloubku stálost. Nemusí se objevovat v jednoduché formě pozitivního nebo negativního prožitku, ale mohou být ambivalentní. Dítě se např. těší do školy, ale na pozadí tohoto prožitku se může objevit i úzkost a strach ze školy. Podle síly a časového průběhu se emoce nejčastěji dělí na afekty, nálady a vášně. Někdy jsou také přiřazovány k emočním stavům. Afekty jsou prudké emoční reakce na určitý podnět, náhle začínají a relativně brzy odeznívají (výbuch hněvu, radost, zlost apod.). Nálady jsou ve srovnání s afekty dlouhodobé, méně intenzivní emoční stavy, nejsou zaměřeny ke konkrétnímu předmětu, jsou nespecifické (veselá, smutná, mrzutá nálada). Nálady mohou představovat reakci na metabolickou nebo hormonální změnu organizmu, celkový tělesný stav, farmaka, nemoci apod. Vášně představují dlouhotrvající emocionální stavy vysoké intenzity, které jsou zaměřeny na určitou činnost (čtenářská, lovecká, kuřácká vášeň apod.).

Klíčová slova:

žák

emoce

didaktika

vášně

afekty

nálady

vývoj emocí

emocionální atmosféra

osobnosti dítěte



Obsah:
  • Vývoj emocí
    Pro období předpuberty
    Emocionální atmosféra ve školním prostředí
    emociální vlastnosti učiva
    Emocionální faktory mají těsný vztah k motivačním faktorům ve škole
    prostor třídy
    Analyzujme některé aspekty dětského humoru
    Pro emoce je typické
    Empatie
    Úzkost
    Strach
    Pokusme se analyzovat úzkostnou zkušenost
    Hledání úzkostného podnětu
    vlastnosti úzkostných žáků
    Vztah úzkosti a strachu k výkonu
    Úzkost působí na výkon také v kombinaci s osobností dítěte