Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vliv elektronických médií na život člověka

«»
Přípona
.pdf
Typ
bakalářská práce
Stažené
1 x
Velikost
1,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
9493
Poslední úprava
23.01.2017
Zobrazeno
963 x
Autor:
clean.bandit
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Úvodem této bakalářské práce zdůrazňuji, že po předchozí domluvě s vedoucí práce a následném schválení vedoucího katedry byla práce zúžena na téma „Vliv elektronických médií na život člověka“.
Minulé století přineslo spolu s rozvojem masové výroby a spotřeby i obrovský rozvoj masových médií. (McQuail, D. 2002) V dnešní moderní společnosti hrají masová média velikou roli. Z tohoto důvodu narůstá zájem odborné i laické veřejnosti o vliv médií a masové komunikace na společnost i chování jednotlivců.
Na základě výše zmíněných důvodů se bude tato bakalářská práce zabývat problematikou vlivu médií na jedince, konkrétně vlivem elektronických médií na život člověka. Proč právě elektronická média? Zásadním důvodem tohoto rozhodnutí je schopnost elektronických médií (rozhlas, televize, internet) překonat ostatní způsoby komunikace. Protože i ti jedinci, kteří jsou nakloněni pouze komunikaci tváří v tvář, četbě či psaní, si mnohdy v běžném životě zapínají právě elektronická média. Dalším důvodem je fakt, že tato média, na rozdíl od tištěných, nevyžadují zvláštní úroveň gramotnosti. Jsou přístupna prakticky všem jedincům. A konečně - jsou to především elektronická média, která výrazně ovlivnila způsob, jakým si představujeme svět.
Prioritně se v této práci zaměřím na televizi, protože toto médium ze všech masových médií proniklo nejhlouběji do sféry intimního života lidí. (Šeďová, K. 2007) Novodobými empirickými výzkumy1 bylo mimo jiné dokázáno, že mezi tištěnými i elektronickými médii má právě televize dominantní pozici - je totiž řazena mezi hlavní zdroje informací.
Chtěla bych upozornit, že budou-li v práci zmiňována tištěná média, pak poslouží pouze coby kontextuální rámec či komparace k médiím elektronickým.
Výběr tématu této bakalářské práce byl proveden na základě zájmu o mediální problematiku, konkrétně o vliv elektronických médií na životy jedinců. Práce si klade za cíl na základě prostudované literatury zjistit, v jakých směrech mohou elektronická média - především televize - ovlivňovat jedince v jejich každodenním životě. K dosažení daného cíle bude využita metoda deskripce, komparace a sekundární analýza dat ze sociologických průzkumů společnosti MEDIAN.
První kapitoly bakalářské práce nás uvedou do problematiky masových médií. Budou zde definována masová média, jejich význam a funkce. Ve stručnosti se zaměřím na etapy vývoje představ o mediálních účincích a zároveň na vybrané teorie masových médií. Následující kapitoly představují stěžejní část práce, v níž konkrétněji vymezím termín elektronická média a rozeberu jednotlivé druhy elektronických médií. Nejvíce se zde zaměřím na televizi - respektive na účinky televizního vysílání. Tato stěžejní část práce bude podpořena statickými daty a přehlednými grafy. Závěrečné kapitoly budou věnovány problematice reklamních sdělení v elektronických médiích, protože právě reklamy tvoří nedílnou součást všech typů médií. Kapitoly budou zaměřeny zejména na vlivy komerčních reklam, neboť se jedná o taková mediální sdělení, jejichž cílem je podnítit jedince ke konzumování a zároveň jim vnutit své ideje.

Klíčová slova:

Masová média

etapy vývoje představ o účincích elektronických médií

elektronická média

rozhlas

televize

internet

reklamní sdělení



Obsah:
  • Úvod -11-
    1. Úvod do problematiky masových médií -13-
    1.1 Vybrané pojmy -13-
    1.2 Význam masových médií -15-
    1.3 Funkce masových médií -16-
    1.4 Charakteristika masových médií -16-
    1.5 Etapy vývoje představ o účincích masových médií -17-
    1.6 Vybrané teorie masových médií -19-
    2. Elektronická média -22-
    2.1 Definice elektronických médií -22-
    2.2 Rysy elektronických médií -23-
    2.3 Rozhlas -25-
    2.3.1 Stručná historie vzniku a vývoje rozhlasu -25-
    2.3.2 Vybrané definice -26-
    2.3.2.1 Výhody rozhlasu -27-
    2.3.2.2 Nevýhody rozhlasu -28-
    2.3.3 Vliv rozhlasového vysílání na jedince -29-
    2.3.3.1 Kulturní vliv rozhlasového vysílání -29-
    2.3.3.2 Vliv rozhlasových her na psychiku jedinců -30-
    2.3.3.3 Soap opera - počátky inzerce a zidealizovaná realita -32-
    2.3.3.4 Vzdělávání pomocí rozhlasu -33-
    2.4 Televize -34-
    2.4.1 Stručná historie vzniku a vývoje televize -34-
    2.4.2 Vybrané definice televize -35-
    2.4.3 Výhody televize -36-
    2.4.4 Nevýhody televize -37-
    2.4.5 Vliv televizního vysílání na jedince -38-
    2.4.5.1 Vliv televize na tělesné sebepojetí -38-
    2.4.5.2 Televize jako socializační činitel -40-
    2.4.5.3 Násilí na televizních obrazovkách -41-
    2.4.5.4 Stereotypní zobrazování mužů a žen v televizním vysílání -43-
    2.4.5.5 Kulturní vliv televize -44-
    2.4.5.6 Televizní obraz světa -45-
    2.5 Internet -46-
    2.5.1 Stručná historie vzniku a vývoje internetu -46-
    2.5.2 Vybrané definice internetu -47-
    2.5.3 Výhody internetu -48-
    2.5.4 Nevýhody internetu -49-
    2.5.5 Vliv internetu na jedince -50-
    2.5.5.1 Vliv internetu na osobní život jedince -50-
    2.5.5.2 Vliv internetu na každodenní život jedince -51-
    2.5.5.3 Vliv internetu na rozvoj lidského myšlení -52-
    3. Reklama v elektronických médiích -54-
    3.1. Definování reklamy -54-
    3.1.1 Základní druhy reklam -55-
    3.2 Funkce reklamy -56-
    3.3 Obsahové prvky v reklamě -57-
    3.3.1 Motiv strachu -58-
    3.3.2 Motiv erotiky -58-
    3.3.3 Humor -59-
    3.3.4 Mystifikace -59-
    3.3.5 Symboly -60-
    3.3.6 Stereotypy -61-
    3.4. Reklama v rozhlase -62-
    3.5 Reklama v televizi -63-
    3.6 Reklama na internetu -64-
    3.7. Povaha reklamy -64-
    Závěr -67-
    Seznam použité literatury -71-
    INternetové zdroje -73-
    Zdroj dat ze sociologických průzkumů -73-
    Přílohy -74-