Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Subverze v umění

«»
Přípona
.pdf
Typ
bakalářská práce
Stažené
0 x
Velikost
0,4 MB
Jazyk
český
ID projektu
9620
Poslední úprava
13.02.2017
Zobrazeno
1 209 x
Autor:
clean.bandit
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Úvod

„Od počátku 90. let 20. století se stále více a více umělců zabývá interpretací, reprodukováním, novým vystavováním či jiným využíváním děl ostatních umělců, nebo kulturních produktů, které jsou k dispozici“ (Bourriaud 2004, s.3 ).

Tato práce si klade za cíl pojednat o umění posledních desetiletí, zejména o problematice týkající se přivlastňování a využívání cizích uměleckých prací. Subverze jako výtvarná strategie je charakteristická pro současnou digitalizovanou společnost, kde originál ztrácí své výhradní postavení.

Předmětem subverze ve výtvarném umění jsem se rozhodla zabývat proto, že je v současnosti problém tohoto výtvarného postupu velmi aktuální a jako vizuální způsob zpracování se u mnohých umělců objevuje znovu a znovu. V neposlední řadě to bylo i tím, že tento pojem nebyl zřejmě zatím pevně definován, nastíněn, nebo jinak řešen. V mnohých článcích je pojem subverze stále zaměňován s pojmem apropriace, anebo používán v úplně odlišných významech.

V průběhu práce jsem se zamýšlela nad následujícími otázkami týkajícími se subverze a pokusila se na ně odpovědět. Je subverze běžným jevem současného umění? Pořád nás dokáže pohoršit a šokovat fakt, když někdo zaútočí na cizí umělecké dílo? Jaký to má smysl? Má stejnou hodnotu jako ostatní výtvarné strategie, anebo je jenom výsledkem uměleckého pohrávání si? Jak spolu souvisí subverze a umělecké přivlastnění? Je to totéž, nebo je to něco odlišného a vychází jen ze společného základu? Je subverze skutečně nutným důsledkem umělecké situace, která je podle názorů mnohých kritiků charakteristická tím, že už všechno bylo a umělcům tedy nezbývá nic jiného než čerpat z již existujících uměleckých děl?

Klíčová slova:

subverze

apropriace

československé umění

interpretace

umění

hodnoty autora

umělecké vandalství



Obsah:
  • Prohlášení 2
    1. Úvod 4
    1.2.Hypotéza 6
    1.3. Definice 8
    2. Teoretický kontext 12
    3. Subverze a apropriace 19
    3.1. Apropriace 19
    3.2. Interpretace v československém umění 21
    4. Vývojové linie subverze 26
    5. Subverze jako dialog s uměním 32
    5.1. Znevážení duchovní hodnoty uměleckého díla nebo hodnoty autora 34
    5.2. Subverze jako záměrné ničení uměleckého díla 42
    5.3. Historie uměleckého vandalství 49
    6. Závěr 52
    7. Seznam literatury a použitých zdrojů 53
    8. Obrazová příloha
    9. Poděkování

Zdroje:
  • BALEKA J.: Výtvarné umění, výkladový slovník, Praha: Academia, 1997
  • BENJAMIN, W.: Zdroj a jeho dílo; Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti; str. 17 - 47, Praha: Odeon, 1979
  • BOURRIAUD, N.: Postprodukce, Tranzit, 2004
  • BURKE, P.: Italská renesance: Kultura a společnost v Itálií, Praha: Mladá fronta, 1996
  • COLLINGS, M.: This is modern art, London: 1999
  • DEMPSEYOVÁ, A.: Umělecké styly, školy a hnutí: Encyklopedický průvodce moderním uměním, Slovart, 2002
  • FEYERABEND, P.: Věda jako umění, Opolany: Ježek, 2004
  • CHALUPECKÝ, J. : Úděl umělce, Duchampovské meditace, Praha:Torst, 1998, první vydání
  • LIESSMANN, K.P.: Filozofie moderního umění, Praha:Votobia, 2000
  • KULKA, T.: Umění a falzum, Monismus a dualismus v estetice, Academia, 2004
  • MATUŠÍK, R.: Vladimír Kordoš. Katalog výstavy v GMB; Bratislava, 16.9. - 31.10. 1999
  • PATOČKA, J.: Umění a čas II, Praha: Oikoymenh, 2004
  • PIJOAN, J.: Dejiny umenia 12, Bratislava: Ikar, 2000
  • RUSÍNOVÁ, Z. a kol. : Umenie akcie / Action art 1965 - 1989; 26. 4 - 19.8. 2001; Esterházsyho palác, Bratislava: Geon, 2001
  • THULLEROVÁ, G. : Jak je poznáme? Umění a kýč, , Praha: Knižní klub, 2007
  • TROJAN, R., MRÁZ, B.: Malý slovník výtvarného umění, Praha: Fortuna, 1996
  • Velký slovník naučný, encyklopedie Diderot, Praha: Diderot, 1999