Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Pedagogický výzkum a jeho metody

«»
Přípona
.doc
Typ
seminární práce
Stažené
6 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
2300
Poslední úprava
06.11.2013
Zobrazeno
2 448 x
Autor:
modrehory
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. PEDAGOGICKÝ VÝZKUM JAKO POJEM

V minulosti byla pedagogika chápána po vzoru přírodních věd v podstatě jako popisná věda , jejímž úkolem je především shromažďovat a popisovat fakta.

V současné době dosáhla pedagogika úrovně, kdy se především rozvíjí vědeckým zkoumáním výchovných jevů.

Existuje mnoho definic výzkumu. Některé jsou velmi složité a některé jsou naopak lakonické. Výzkum se definuje velmi těžko, protože má mnoho tváří a stránek. Z množství definic jsme vybrali tuto:

Výzkum je systematický způsob řešení problémů, kterým se rozšiřují hranice vědomostí lidstva. Výzkumem se potvrzují či vyvracejí dosavadní poznatky, anebo se získávají nové poznatky (volně podle P.D. Leedyho 1985, s. 4).

Jak je vidět, výzkum je především způsob myšlení. Problémy, které se jím řeší jsou obvykle vážné, hluboké anebo rozsáhlé, takže je nyní možno řešit rychle, na jedno posezení. Výzkum tedy není metodologická “jednohubka”. Aby se problém vyřešil, často si vyžaduje soustředěnou anebo opakovanou činnost.
Proto definice uvádí, že je to činnost systematická.
Výzkum snižuje nevědomost lidstva. Odstaňuje nesprávné, neúplné anebo nedokonalé poznání jevů. Odhaluje jejich více či méně skryté stránky. Výzkum je tedy způsob “zmoudření” lidí.
Výzkum má korekční schopnost. Proto se v definici hovoří o tom, že se jím potvrzují anebo vyvracejí poznatky, které jsou dosud o jevu známé. Potvrzení už známých poznatků je nutné, protože realita se mění a naše poznání ji musí “dohánět”. Výzkum je cyklické řešení problému. Konečné a definitivní řešení nikdy neexistuje. Naše poznání nikdy nebude úplné, i když se vždy bude zdokonalovat a prohlubovat. V tom je optimisické směřování výzkumu.

1.1. DRUHY PEDAGOGICKÝCH VÝZKUMŮ
Každý konkrétní výzkumný akt reprezentuje určitý typ vědeckého výzkumu. Jednotlivé typy výzkumu lze rozčleňovat na základě rozdílných hledisek; zde budeme charakterizovat nejdůležitější typy.
Podáme si zde jen stručnou charakteristiku hlavních typů výzkumů, s nimiž se lze setkávat v pedagogice.
- TEORETICKÝ VÝZKUM v pedagogice je takový způsob vědeckého zkoumání, který pracuje s čistě teoretickými metodami-analýza a syntéza, indukce a dedukce, modelování aj., dospívá k teoretickým závěrům.
- Naproti tomu EMPIRICKÝ VÝZKUM pracuje vždy s nějakými konkrétními jevy edukační reality, s konkrétními daty o nich, dospívá ke konkrétním poznatkům.
- Protikladem teoretického a empirického výzkumu se však objevuje ještě v jiné poloze: Od teoretického výzkumu se odlišuje TERÉNNÍ VÝZKUM. Provádí se přímo ve školách nebo v jiném edukačním prostředí.

Klíčová slova:

pedagogika

systematika

organizace

metoda

dotazník



Obsah:
  • 1. PEDAGOGICKÝ VÝZKUM JAKO POJEM
    1.1. DRUHY PEDAGOGICKÝCH VÝZKUMŮ
    1.2. VZTAH METODY A PŘEDMĚTU VÝZKUMU
    2. Příprava a organizace výzkumu
    3. VÝZKUMNÉ METODY
    3.1. POZOROVÁNÍ
    3.2. ŠKÁLOVÁNÍ
    3.3. DOTAZNÍK
    3.4. INTERVIEW
    3.5. EXPERIMENT

Zdroje:
  • Petr Gavora – Úvod do pedagogického výzkumu, Edice pedagogické literatury, Brno 2000
  • Jan Průcha – Přehled pedagogiky – úvod do studia oboru, Portel, s. r. o. 2000
  • Prof. dr. Miroslav Kořínek, CSc. – Metody a techniky pedagogického výzkumu, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1980
  • Jarmila Skalková a kolektiv – Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1985
  • www.studuj.jinak.cz