Studijní materiál z předmětu Prohlídka jatečných zvířat + testy
Studijní materiál110 s. / 3. roč. / rar
2. DokumentaceVzhledem k dnešní pokročilé evidenci a monitoringu v rámci epizootologické situace a hygieny produkce potravin, je nezbytná fungující sít dokumentace a veterinární statistiky.O každé registraci, ať už jde o provoz (podnik, závod nebo jiné zařízení, ve kterém se zachází se živočišnými produkty), nebo například dopravce ci vozidlo, musí existovat doklad o registraci. Ke schválení podniku je kromě žádosti zapotřebí také výpisu z obchodního rejstříku. Dopravci podléhající registraci a ...
|
|
3,2 |
1x |
|
Kontrolní otázky ke zkoušce z předmětu Mikrobiologie
Vypracované otázky77 s. / 1. roč. / doc
Důvody zájmu o mikroorganismy(dopad mikroorganismů na lidstvo)- mikrobiologie jako věda má své počátky spojeny se snahou porozumět příčinám nejrůznějších infekčních onemocnění- třebaže v současnosti jsou mnohé patogenní mikroorganismy pod kontrolou,- Pro nemocné AIDS (acquired immune defficiency syndrome),- pro pacienty s rakovinným onemocněním, jejichž imunitní systém je devastován následkem léčby- nebo pro onemocnění patogeny s mnohonásobnou lékovou rezistencí- mohou být mikroorganismy stále n...
|
|
6,1 |
4x |
|
Mikrobiologie (pro zahradnické obory) - obecná část a ekologie mikroorganismů
Studijní materiál244 s. / 1. roč. / zip
1 ÚVOD, ANEB PROČ STUDOVAT MIKROBIOLOGIIProto!!! Protože každý z nás by měl o mikroorganismech něco vědět. A proč? Protože bez mikroorganismů by nebylo ani tzv. vyššího života. Protože každý z nás je s mikroorganismy v kontaktu od svého narození po celý život jak v osobním, tak v našem případě i v profesním životě. Každý člověk je již v době svého zrodu kolonizován „spřátelenými“ mikroorganismy v ohromném množství jedinců i počtu druhů tvořícími společně tzv. lidský mikrobiom (dříve mikroflora),...
|
|
3,4 |
1x |
|
Biologie mládeže - Učební pomůcka pro kombinované studium specializace v pedagogice
Studijní materiál53 s. / 1. roč. / doc
1 Biologie člověka a jiné vědní obory, zabývající se člověkemKlíčová slova: definice zdraví, biologie, anatomie, fyziologie, biologie člověka, fylogeneze, ontogeneze, dědičnost1.1 Zdravotní stav obyvatelstva ČRA. SCHOPENHAUER: „Zdraví není všechno, ale všechno neznamená nic, nedruží-li se k němu zdraví“• varovné statistické ukazatele a jejich příčiny,• faktory, ovlivňující zdraví populace ČR. Obyvatelé ČR umírají o 6 - 7 let dříve, než obyvatelé vyspělých evropských zemí. V Evropě zaujímá ČR pře...
|
|
1,3 |
3x |
|
Vypracované státnicové otázky z okruhu Biologie člověka
Státnicové otázky90 s. / 5. roč. / rar
Srdce a krevní oběh- funkce krve a její složení, tělový krevní oběh, anatomie a výživa srdce, srdeční cyklus, regulační mechanismy.A) FUNKCE KRVE A JEJÍ SLOŽENÍHematologie - obor, který se zabývá studiem složení a funkcí krve a krevními chorobamiKrev tvoří asi 7% tělesné hmotnosti = cca 5 l krve.Patologicky zvýšený objem označujeme hypervolémie; snížený objem je hypovolémieZtráta 0.5 l krve = bez obtíží,1.5 l - náhlá ztráta krve = životu nebezpečná2,5l - pomalá ztráta krve = životu nebezpečná (j...
|
|
21,9 |
5x |
|
Hniloby a dřevní houby v sadovnictví a krajinářství
Studijní materiál62 s. / 2. roč. / pdf
Houby jsou skupinou organismů velice zajímavou. Plodnice řady druhů hub jsou krásné, jsou to opravdové klenoty a jejich nález je vždy neobyčejným estetickým zážitkem. Řada druhů je i hodnotnou potravinou. Mnohé houby však člověku a jeho civilizaci přinášejí řadu problémů. To všechno jsou důvody, proč se houbám věnovat.K houbám jsem měl vztah a zajímaly mne již od mládí. Posledních deset let se však houbám a hlavně mykofloristice věnuji intenzivně. U dřevokazných hub jsem také začínal. Jako praco...
|
|
0,3 |
1x |
|
Vypracovaný okruh otázek ke zkoušce z předmětu Analýza potravin
Vypracované otázky39 s. / 3. roč. / doc
1. Pan Petřina vyrábí a dodává do několika prodejen zdravé výživy čerstvé kozí sýry. Své výrobky nechává pravidelně mikrobiologicky vyšetřovat. a) Které mikrobiologické ukazatele musí být u jeho výrobků sledovány, obzvlášť vezmeme-li do úvahy, že podstatnou část zákazníků uvedených prodejen tvoří rodiny s malými dětmi a těhotné ženy. b) Uveďte kultivační metody, které se pro jeho stanovení používají a legislativní předpis, který toto vyšetření nařizuje.a) Listeria monocytogenes, stafylokokové en...
|
|
0,1 |
0x |
|
Vypracované státnicové otázky - okruh Systém strunatců
Státnicové otázky49 s. / 3. roč. / pdf
1. Významné evoluční novinky skupiny Gnathostomata, srovnání a Agnatha.Významné synapomorfie čelistnatců:2x duplikace hoxy genů, přeměna žaberních oblouků (dýchání->žraní), žaberní oblouky uvnitř žaber, párové končetiny, párové nozdry, 3 polokružné chodby, nervy s myelinovou chodbou, cerebellum, pravé obratle s těly, žebra, hypobranchiální svalovina, conus arteriosus (vyrovnání tlaku - pulsace), žaludek, slezina, slinivka, spirální střevní řasa, samostatné vývody pohlavních buněk- přešli k vy...
|
|
19,7 |
11x |
|
Studijní materiál z předmětu Technická hydrobiologie
Studijní materiál34 s. / 5. roč. / doc
1. VYŠŠÍ VODNÍ A MOKŘADNÍ ROSTLINY (MAKROFYTA)Makrofyta - volně plovoucí rostliny - rostliny s plovoucími listy - emerzní (vynořené) rostliny - submerzní (ponořené) rostliny• supralitorál - část vodní nádrže mimo dosah záplavy• eulitorál - část vodní nádrže mezi vysokým stavem hladiny na jaře a v létě• sublitorál - část vodní nádrže ležící pod hranicí normálního stavu vody• profundál - hlubinná oblast stojatých vod• helofyta - forma bažinných rostlin, kořeny jsou zakotveny v bahnitém dně, stonek...
|
|
3,7 |
0x |
|
Vypracované zkouškové otázky ke státnicím - okruh Systém bezobratlých
Státnicové otázky31 s. / 3. roč. / pdf
Holometabola.U následujících řádů hmyzu je životní cyklus s dokonalou proměnou, tj. holometabolií, se stádii larva, kukla, imago. Larvy nepřipomínají svým tvarem (a ani biologií) imago, kompletní přestavba jejich těla probíhá v klidovém stádiu - kukle.Holometabola Neuropteroidea Megaloptera, Raphidioptera, NeuropteraColeopteroidea ColeopteraHymenopteroidea HymenopteraMecopteroidea Trichoptera, Lepidoptera, Mecoptera, Siphonaptera, Diptera, Strepsiptera (dříve řazeni ke Coleoptera) Neuropteroidea...
|
|
1,7 |
9x |
|
Mikrobiologie potravin a mikrobiologické laboratorní metody. Obecná mikrobiologie
Studijní materiál117 s. / 3. roč. / pdf
Mikroorganismy jsou všudypřítomné a jejich role při výrobě a uchovávání potravin, ať již pozitivní či negativní, je zcela zásadní. Pracovníci, kteří vstupují do potravinového řetězce, buď jako výrobci či prodejci nebo jako zástupci dozorových orgánů, by proto měli být o problematice mikroorganismů alespoň v základních rysech informováni. To bezezbytku platí pro absolventy bakalářského, ale i navazujícího magisterského studijního programu Bezpečnost a kvalita potravin realizovaného na Fakultě vet...
|
|
3,2 |
2x |
|
Vypracované státnicové otázky - okruh Systém bezobratlých
Státnicové otázky39 s. / 3. roč. / pdf
1. Opisthokonta-základní společní znaky Choanoflagellata, Ministeriida,“Porifera“:obecná charakteristika, stavba těla, zástupci, fylogenetické vztahySpolečné znaky:- jediný tlačný bičík, jež žene vodu do buňky a tlačí ji před sebe (aspoň u některých buněk např. spermie), některé druhotně ztratili (houbovci)- převládající typ mitochondrii s plochými kristami- zásobní látkou je glykogen -schopní výroby kolagenu- častá přítomnost chytinu- zástupci z říše živočichů i hubChoanoflagellata=Trubénky- sl...
|
|
5,3 |
17x |
|
Mikrobiologie potravin - praktická cvičení I. - Obecná mikrobiologie
Studijní materiál76 s. / 3. roč. / pdf
Mikrobiologie potravin je na Fakultě veterinární hygieny a ekologie VFU Brno vyučována v rámci bakalářského i magisterského studijního programu. Je samozřejmé, že v obou případech jsou na studenty kladeny rozdílné nároky vyplývající z různého zaměření uvedených studijních oborů. Na druhou stranu odlišnost praktické výuky mikrobiologie potravin není natolik významná, aby vyžadovala samostatné studijní materiály, zvlášť pro bakalářský a zvlášť pro magisterský studijní program. Z tohoto důvodu jsme...
|
|
2,5 |
2x |
|
Poznámky z předmětu Struktura a vlastnosti stavebních hmot
Poznámky17 s. / 1. roč. / docx
Vlastnosti používané k hodnocení jakékoliv hmotné soustavy můžeme rozdělit na vlastnosti:- extenzivní, jejichž míra nebo velikost je pevně spojena s velikostí hodnocené soustavy (hmotnost, objem, tepelný odpor)- intenzivní, které jsou na velikosti této soustavy nezávislé (barva, skupenství, bod varu, hustota)• Soustavy, které jsou dostatečně charakterizovány pomocí intenzivních vlastností, nazýváme látky.• Vlastnosti intenzivní označujeme proto jako vlastnosti látkové.• S výjimkou kusových stavi...
|
|
0,1 |
0x |
|
Vypracované zkouškové otázky ke státnicím - okruh Systém nižších rostlin
Státnicové otázky14 s. / 3. roč. / pdf
Lišejníky - charakteristika, rozmnožování, zástupci.Lišejníky jsou složené organismy, v nichž žije v symbióze houba (mykobiont) a sinice nebo řasa (fykobiont). Lichenismus - houba získává od řasy asimiláty, řase poskytuje vodu a anorg. látky.Stélka: 1) heteromerická - fykobiont je soustředěn do určité oblasti stélky.a) horní korová vrstva - tvořena houbou, pseudoparenchym (houbová vlákna druhotně srůstají)b) gonidiová (řasová) vrstva - plektenchym bohatý na buňky fykobionta (řasa+houba)c) dřeň -...
|
|
0,4 |
4x |
|
Elektrotechnické materiály a prostředí - souhrn přednášek
Přednášky74 s. / 1. roč. / pdf
1.-3. VZTAH STRUKTURY A VLASTNOSTI LÁTEKStrukturální systém látekLátka - je atomovým systémem v nejširším smyslu slova existujícím ve formě častých prvků nebo sloučenin.Materiál - považujeme látku, která je vyrobena k užití v konkrétní situaci. Má modifikované vlastnosti.Systémový přístup Systém je dán množinou prvků a jejich vzájemnou interferencí.Systém - uzavřený - izolovaný - otevřenýAnalýza - fenomenologický přístup - chování podle vnějších projevů. Změny pozorovatelné na venek. Bez zkoumán...
|
|
0,5 |
0x |
|
Vybrané kapitoly z mikrobiologie pro farmaceuty
Studijní materiál40 s. / 2. roč. / doc
Morfologie bakterií Nejčastěji se setkáváme s bakteriemi, které mají jeden ze dvou tvarů. Koky (cocci, singular coccus) jsou přibližně kulovité buňky. Mohou se vyskytovat buď samostatně nebo společně v charakteristických uskupeních. Diplokoky jsou koky, které zůstávají po rozdělení v párech. Dlouhé řetězce koků jsou výsledkem dělení koků v jedné rovině, toto uspořádání je charakteristické pro rod Streptococcus, Enterooccus a Lactococcus. Buňky rodu Staphylococcus se dělí v několika rovinách a vy...
|
|
0,5 |
0x |
|
Výpis pojmů z předmětu Technická hydrobiologie
Poznámky37 s. / 3. roč. / docx
Výskyt a rozvoj organizmů na lokalitě závisí na fyzikálních a chemických faktorech prostředí. Každý faktor má své minimum, optimum a maximum, rozpětí mezi minimem a maximem se nazývá EKOLOGICKÁ VALENCE.Organizmy úzce specializované se označují předponou STENO-, organizmy se širokou valencí se označují předponou EURY-.Přítomnost či absence určitého fyzikálně-chemického parametru typizuje organizmy na ty, které jsou vázány svým výskytem na určitý parametr (-FILNÍ) a ty, které se tomuto parametru s...
|
|
0,1 |
0x |
|
Vypracované otázky ke zkoušce z Biologie buňky
Vypracované otázky18 s. / 2. roč. / doc
1. Které buněčné znaky a schopnosti lze pokládat za společné všem buněčným typům? Vysvětlete termín „buněčná diferenciace“, „buněčná kompartmentace“společné rysy - bun. organizace- bun. kompozice - - zákl. bun. procesy - např. reprodukce, předání gen. informace- genetická determinace - mech. regulace, hledáme odpovědi jako celek- reg. mechanismy - omezení stavu- bun. fyziologie - o všech bun. fcích- přítomnost biolog. membrányspol. schopnosti : -buněčný růst a reprodukce -bun. metabolismus -bun...
|
|
0,2 |
0x |
|
Veterinární vyšetření jatečných zvířat a masa
Skripta121 s. / 3. roč. / doc
1. Úvod:Maso a orgány určené k výživě lidí musí být získáno na jatkách, které jsou schváleny. Musí pocházet z jatečného zvířete, které bylo podrobeno vyšetření před poražením, provedené veterinárním lékařem a bylo posouzeno jako vhodné k poražení. Dále musí být JUT podrobeno vyšetření po poražení a opatřeno označením zdravotní nezávadnosti. Veterinární vyšetření jatečných zvířat sestává ze tří nedílných komponent. Je to vyšetření před poražením, při porážení a po poražení. K těmto komponentám př...
|
|
3,7 |
1x |
|
Vypracované otázky ke zkoušce z Mikrobiologie
Vypracované otázky97 s. / 1. roč. / doc
1/1 Důvody zájmu o mikroorganismy (dopad mikroorganismů na lidstvo)-mikrobiologie jako věda má své počátky spojeny se snahou porozumět příčinám nejrůznějších infekčních onemocnění-třebaže v současnosti jsou mnohé patogenní mikroorganismy pod kontrolou,-Pro nemocné AIDS (acquired immune defficiency syndrome), -pro pacienty s rakovinným onemocněním, jejichž imunitní systém je devastován následkem léčby -nebo pro onemocnění patogeny s mnohonásobnou lékovou rezistencí …. mikroorganismy stále nejvážn...
|
|
6,1 |
14x |
|
Doplňkové mikrobiologické vyšetřovací metody
Studijní materiál40 s. / 3. roč. / doc
Nezbytnou součástí mikrobiologie potravin je také znalost dalších vyšetřovacích postupů, které se v praxi rutinně používají. V následující kapitole jsou zahrnuty ty nejvýznamnější z nich.5.1. Stanovení účinku pasteracePasterace je tepelné ošetření potraviny, při kterém dojde k usmrcení téměř všech vegetativních forem mikroorganismů, včetně patogenních. Obecně se jedná o účinek teplot do 100 °C, nejčastěji se používají teploty v rozmezí 65 - 85 °C. Pasteraci přežívají některé termorezistentní dru...
|
|
0,9 |
1x |
|
Produkce mléka a technologie mléčných výrobků
Studijní materiál108 s. / 3. roč. / pdf
1. SLOŽENÍ MLÉKA1.1. Mléko - definiceZ fyziologického hlediska je mléko sekret mléčné žlázy samic savců určený pro výživu novorozených mláďat. Pro mláďata savců je v prvním období života jedinou potravou. Mléko proto obsahuje složky nezbytné pro růst a vývoj mláďat (bílkoviny, tuk, sacharidy, minerální látky, vitaminy). V mléce se nachází i další látky, které plní důležité fyziologické funkce např. imunoglobuliny, antimikrobiální látky, enzymy, inhibitory enzymů, enzymy vázající proteiny a další...
|
|
2,2 |
1x |
|
Základy molekulární biologie pro farmaceuty
Skripta144 s. / 2. roč. / pdf
Tento učební text je určen posluchačům Veterinární a farmaceutické univerzity Brno, kteří si zapsali přednášku „Molekulární biologie" a všem ostatním studentům, kteří mají zájem se seznámit se základy tohoto vědního oboru.Při přípravě těchto skript byli autoři motivováni potřebou napsat jednoduchým způsobem základy moderní disciplíny, která je dnes naprosto nezbytnou součástí znalostí pro pracovníky v biologických a medicínských disciplínách. Přitom stávající učebnice, ve kterých je možno základ...
|
|
2,1 |
3x |
|
Vypracované zkouškové otázky z Psychologie
Vypracované otázky138 s. / 1. roč. / doc
1. Pojetí předmětu psychologie. Psychologické vědy, jejich úkoly a význam, zejména pro pedagogickou teorii a výchovnou praxi.Název psychologie pochází z řečtiny a znamená nauku o duši (o psychice) (= o duševním životě) = předmět psychologie. K vymezení svého předmětu užívá termíny vědomí a prožívání, ale později se ukázalo, že toto vymezení psychologii nestačí. Psychologie je významná vědní disciplína, která usiluje o upřesnění a vymezení. Vědomí - jedna z psychických vlastností. Umožňuje člověk...
|
|
1,4 |
20x |
|
Prezentace z předmětu Technologie masné produkce
Prezentace85 s. / 3. roč. / rar
Maso v lidské výživě• maso konzumováno víc než 15 tisíc generací
•
symbol síly, postupně pouhá součást potravy - důležité začínají být i senzorické a estetické vjemy
•
společenská stránka - manifestace společenského postavení
•
módní trendy stravování, často podporované reklamouMaso ve výživě - zdravotní aspekty
•
zdroj plnohodnotných bílkovin - obsahují všechny esenciální aminokyseliny, které si tělo neumí vyrobit a musí je přijímat stravou
•
bílkoviny pro naše tělo dobře s...
|
|
21,2 |
0x |
|
Anaerobní způsoby čištění odpadních vod
Studijní materiál51 s. / 4. roč. / docx
Bilance energieAerobní procesy:• 60% energie na syntézu nové biomasy• 40% energie se ztrácí ve formě reakčního teplaAnaerobní procesy:• 90% energie zachováno ve vzniklém bioplynu• 5-7% je spotřebována na nový růst biomasy• 3-5% se ztrácí ve formě reakčního teplaBilance uhlíkuAerobní procesy:• 50% C ze substrátu přeměněno na biomasu• 50% C substrátu v CO2Anaerobní procesy: • 95% C ze substrátu do bioplynu• 5% C do biomasyZ technologického hlediska představují anaerobní procesy energeticky málo ná...
|
|
2,2 |
0x |
|
Učební materiál na zápočet z Mikrobiologie
Studijní materiál14 s. / 4. roč. / docx
Popis mikroskopu• Mechanická částo Stativ + podstavec (kostra mikroskopu)- Ovládání světla (halogenová žárovka)o Stolek + svorkyo Mikroskopický a makroskopický šroub• Optická část o Okuláry (Huygensovy okuláry) - zvětšení 10x- Skládá se z: kruhové clonky (kulaté zorné pole, eliminace sférické vady), okulárový mikrometr o Binokulární hlavice (rozvod světelných paprsků do okulárů)o Objektivy- Poskytují skutečný, zvětšený a převrácený obraz- Umístěny na revolverové hlavici- Zvětšení 10, 20, 40, 100...
|
|
0,3 |
0x |
|
Molekulární biologie
Vypracované otázky37 s. / 3. roč. / docx
1. Funkce DNA- DNA je nositelka genetické informace všech biomolekul a buněčných struktur - A) DNA, která kóduje pořadí aminokyselin v polypeptidu nebo některé RNA- B) DNA, která má funkci řídící a kontrolní - C) Zvláštní typy DNA mají specifické funkce v chromosomech, např. v oblasti centromery a telomer- D) DNA, o jejíž funkci zatím nic nevíme2. Nukleotidy - struktura purinových a pyrimidinových bází- Nukleotid je ester kyseliny fosforečné a nukleosidu - Nukleosid = dusíkatá baze + monosachari...
|
|
0,9 |
2x |
|
Úvod do studia psychologie - skripta
Skripta89 s. / 1. roč. / pdf
1.1 Předmět a definice psychologieV průběhu historického vývoje psychologických názorů od nejstarích dob po současnost se objevovaly různé úhly pohledu na člověka. Psychologie jako samostatná věda se oddělila z filosofie (ostatně jako mnoho jiných věd o člověku) na konci 19. století. Událostí, která bývá s tímto počinem spojována, bylo zaloení první psychologické experimentální laboratoře v Lipsku roku 1879 Wilhelmem Wundtem. Tato významná osobnost se stala zakladatelem moderní vědy, neboť pro...
|
|
0,7 |
2x |
|
Mikrobiologie potravin - praktická cvičení II. - Metody stanovení mikroorganismů v potravinách
Skripta103 s. / 3. roč. / pdf
Mikrobiologie potravin je na Fakultě veterinární hygieny a ekologie VFU Brno vyučována v rámci bakalářského i magisterského studijního programu. Je samozřejmé, že v obou případech jsou na studenty kladeny rozdílné nároky vyplývající z různého zaměření uvedených studijních oborů. Na druhou stranu odlišnost praktické výuky mikrobiologie potravin není natolik významná, aby vyžadovala samostatné studijní materiály, zvlášť pro bakalářský a zvlášť pro magisterský studijní program. Z tohoto důvodu jsme...
|
|
1,0 |
4x |
|
Vedlejší produkty živočišného původu
Studijní materiál15 s. / 3. roč. / pdf
Nařízení č. 999/2001 stanovuje pravidla pro prevenci, tlumení a zdolávání nekterých TSE urcuje BSE statut (kategorie 1-5) urcuje pravidla pro monitoring BSE starší 24 mesícu na nutné porážce starší 30 mesícu na bežné porážce metodou Prionics-Check Western blot, Elisa aj. podezrelé prípady se vyšetrují histopatologickySRM stanoven podle kategorie, do které patrí daná zeme kat.1 a 2- žádný kat.3 a 4 (CR) skot - lebka vc. mozku a ocí, mandle a mícha skotu staršího 12 mes. a streva od duo...
|
|
0,9 |
0x |
|
Přednášky z předmětu Mikrobiologie
Přednášky107 s. / 2. roč. / rtf
Základy mikrobiologieZakladatelé mikrobiologie- Fracastoriusz Verony (1546, De Contagione, seminaria)- Antony van Leeuwenhoek (1676, animalcula)- Karl Linné (1767, třída Chaos)- Lazaro Spalanzani (1776, proti teorii samoplození - bakterie se tvoří sami od sebe)- Theodore Schwan (1830, mikroby příčinou kvašení)- Louis Pasteur (*1822)- Ignác Semmelweis (*1818)- Robert Koch (*1847, postuláty)- Christian Gram (1884, barvení)- Richard Petri (1887, Petriho miska)Rozdělení mikrobiologie a její vztah k ...
|
|
6,9 |
0x |
|
Vypracované otázky z předmětu Mikrobiologie
Vypracované otázky11 s. / 1. roč. / pdf
Aktinomycety = G+ bakterie, hl. půdní, součást koloběhu uhlíku, rozkládají organické látky, některé i onemocněníOznačte rod, který nepatří mezi aktinomycety:a) Kluyveromyces - kvasinkab) Pseudomonas - nepatříc) Actinobacillus - asi patří, vylučovací metodoud) Streptomyces - patříe) Nocardie - patří!!!1 ATP = 2 moly glukózy, adenosintrifosfát, z adenosinu a tří fosfátů, Energie, tvoří se v mitochondriíchKvašení 1 molu glukózy = 2 ATPRespirace 1 molu glukózy = 38 ATPEnergetický výtěžek při glykolý...
|
|
0,8 |
0x |
|
Biologie potravin a surovin živočišného původu
Studijní materiál69 s. / 3. roč. / pdf
Potraviny a suroviny živočišného původu• MLÉKO A MLÉČNÉ VÝROBKY- Složení mléka- Fyzikálně chemické vlastnosti mléka- Tvorba a sekrece mléka- Strojní dojení• MASO A MASNÉ VÝROBKY- Složení masa- Jakostní vlastnosti masa- Jateční opracování masa- Posmrtné změny, zrání a vady zrání masa• VEJCE- Stavba a chemické složení vejce- Tvorba vajec- Mikrobiologie vajec
|
|
1,1 |
0x |
|
Soubory otázek z biologie k bakalářským zkouškám - Biologie
Státnicové otázky175 s. / 3. roč. / rar
A) Hierarchie výstavby rostlinného organismu.1) Atomy biogenních prvků: jsou pro nezbytné pro život rostliny. Podle jejich hmotnostního obsahu v těle rostliny rozlišujeme: A) makrobiogenní prvky: hlavní fce je stavební, vyskytují se v NK a bílkovinách. Patří zde C, H, O, N, S, P. Dalšími jsou K, Na, Cl, Ca, Mg, Fe. Prvky K, Na a Cl jsou přítomny převážně jako ionty. B) mikrobiogenní prvky: je jich mnoho, hlavně těžké kovy (katalytické účinky) Cu, Co. Některé z těchto prvků mohou být ve větším mn...
|
|
8,4 |
4x |
|
Sociologie práva - přednášky
Přednášky34 s. / 1. roč. / doc
SOCIÁLNÍ REALITA A ZPŮSOBY JEJÍHO POZNÁNÍ 2. 10. 2001 - vzniká v první pol. 19. stol. (mj. protože sociologie potřebovala novověké chápání času) - poprvé použil August Comte (dílo Kurs pozitivní filosofie) - nejdříve používal pojem sociál. fyzika (nauka o společnosti), pak nahradil sociologie (věda o společnosti) sociotás = společnost logos = věda- věda = soubor empiricky ověřitelných pravd - společnost = soubor individuí, která jednají s ohledem na druhé v urč. kult. prostorovém, hist. a sociál...
|
|
0,4 |
0x |
|
Poznámky z přednášek - Etika
Poznámky38 s. / 3. roč. / pdf
PŘEDPOROZUMĚNÍ- Výklady etiky zpravidla začínají tím, že se pojmenují určité předpoklady, které vůbec etiku umožňují.- Lidé - ať už etiku studovali nebo nestudovali - běžně používají pojmy s etickým významem (běžně mluvíme o dobrém, špatném, spravedlivém, nespravedlivém, používáme slova jako ohleduplný, vi-na, svědomí atd.). Bez ohledu na to, jestli se k tomu filosofové vyjadřují nebo nevyjadřují, nějaká ta-ková oblast lidského myšlení existuje a zpravidla jí rozumíme (chápeme např. rozdíl mezi ...
|
|
0,6 |
1x |
|
Přednášky z předmětu Biologie
Přednášky85 s. / 1. roč. / rar
ÚVOD DO STUDIA BIOLOGIEBiologie - z řeckého bio - život a logie - slovo, věda - věda zkoumající život- Zkoumá organismy a vším, co s nimi souvisí, chemické děje v organismech probíhajících na úrovni atomu a molekul, až po celé ekosystémy - společenstva mnoha populací různých org. Biologie zkoumá organismy na úrovni:- Subcelulární- Buněčná- Tkání, orgánů a jedinců- Populací, společenstev, ekosystému a biomůObecná biologie:- Zkoumá obecné základy živých soustav- Hl. úkol je zobecňovat poznatky a z...
|
|
31,9 |
0x |
|
Výchova a vztah k jiným vědám
Přednášky15 s. / - roč. / doc
Výchova a vztah k jiným vědámPsychologie poznání osobnosti jedince, jeho inteligence zákonitosti psychických vlastností a vlastností jedince specifika věkových období jedince psychologické aspekty výchovného procesu - respektovat duševní hygienu, aby se dítě cítilo neohroženěPostoje se vyvíjí v předškolním věku. Implicitní představy dětí - představy vytržené ze souvislosti (kráva je fialová, dojí lahve s mlíkem). Každý se na situaci kouká jinak. Sociologie společenská podmíněnost výchovy a ...
|
|
0,2 |
0x |
|