Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Hodnocení pedagogických pracovníků - systém kritérií pro hodnocenívýkonu učitele

«»
Přípona
.doc
Typ
jiné
Stažené
94 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
3303
Poslední úprava
09.05.2014
Zobrazeno
1 947 x
Autor:
josef.trousil
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
V E D E N Í Š K O LY, U Č I T E L É
VÝZNAM HODNOCENÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
Pro efektivní práci školy je důležité vytvářet u pedagogických pracovníků jasné povědomí společných cílů a jejich smyslu. Významné je navození potřeby sdílení zodpovědnosti za trvalé zdokonalování, podpořené systematickou kontrolou všech hledisek pedagogické práce a plánováním jejího dalšího zkvalitňování.
Hlavním smyslem profesního hodnocení pedagogů je především prostřednictvím jejich odborného rozvoje soustavně zlepšovat výsledky všech žáků školy. Sebehodnocení pedagogických pracovníků je stejně jako u žáků nejen nedílnou součástí procesu hodnocení, ale je současně jednou z významných kompetencí, kterou by žáci i pedagogové měli získat a používat. Individuálnímu profesnímu rozvoji každého pedagoga by mělo napomáhat hodnocení, které si učitel provádí sám nebo je hodnocen vedením školy. Pokud by hodnocení pedagogických pracovníků nemělo vliv na jejich profesní a odborný rozvoj, mohlo by se z něj stát jen další „papírování“, které si učitelé a vedení školy odbudou a dál už mu nemusejí věnovat pozornost.

VÝKONNOSTNÍ KRITÉRIA
Použití výkonnostních kritérií může poskytnout objektivní informace o kvalitě a úrovni práce pedagoga, jeho zaujetí pro učení a vyučování a být zároveň východiskem pro plánování jeho dalšího profesního vývoje. Stanovená kritéria umožňují posoudit učitelovu práci v různých oblastech a podle výsledku se pak zaměřit na jejich zlepšování nebo v opačném případě využít kvalitní výsledky pro rozvoj ostatních učitelů školy. Hlavním smyslem hodnocení podle výkonnostních kritérií není získat v konečném součtu maximální počet bodů, ale především si v jednotlivých oblastech uvědomit, jaká úroveň výkonu práce pedagoga je v této škole vnímána jako žádoucí, a naopak jaká úrovně práce je zcela nevyhovující vzhledem k realizaci školního vzdělávacího programu. Dalším významným důvodem pro zavedení výkonnostních kritérií byla také snaha co nejvíce „zobjektivizovat“ hodnocení pedagogů ve vztahu ke stanovování výše nenárokové složky platu (osobního hodnocení) v oblasti hlavních pedagogických činností.

Klíčová slova:

pedagogika

hodnocení

komunikace

motivace

profesní růst

spolupráce



Obsah:
  • VÝznam hodnocení pedagogických pracovníků
    VÝkonnostní kritéria
    Základní okruhy pro hodnocení pedagogů
    Postup při hodnocení pedagogů
    Četnost hodnocení
    Sledovaná kritéria pro hodnocení pedagogické činnosti
    Kritéria pro hodnocení výkonu pedagoga
    I. VĚdomosti z oboru
    II. Efektivní vedení výchovně vzdělávacího procesu
    III. Práce se vztahy ve třídě a rozvíjení sociálních dovedností žáků - vytváření
    IV. Podílení se na životě školy
    V. Profesní růst a rozvoj